lördag, november 10, 2007

Frukost på Tiffanys - Truman Capote


"Truman Capote var sin tids stora litterära underbarn efter debuten med Andra röster, andra rum. Frukost på Tiffany´s handlar om den lika oemotståndliga som amoraliska unga kvinnan Holly Golightly och den krets av beundrare hon omger sig med. Berättaren är ett självporträtt av Capote innan hans genombrott. Volymen innehåller också tre korta noveller; Ett hus av blommor, En diamantgitarr och Ett julminne – lysande exempel på Capotes stilkonst. Översättning Birgitta Hammar."

Jag brukar inte gilla "klassiker" eller typiska -50-talsböcker, men den här är faktiskt helt ok. Inget som lämnar några bestående tankar eller minnen, men helt ok att läsa ändå.
Det jag retar mig lite på är att det är lite brist i översättningen och konstig svenska. Ord som "förstod" stavas "förstog" t ex. Såna saker finns det en hel del av och de retar mig så pass mycket att jag tappar fokus på resten av boken. Jag hakar upp mig på orden och försöker förstå varför de stavas som de gör i boken (men jag förstår det inte).
En lätt- och snabbläst bok trots allt.

Betyg:
2 av 5

Bokfakta:
Författare: Truman Capote
Förlag: En bok för alla AB
Antal sidor: 176
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9789172214859

Inga kommentarer: