tisdag, februari 23, 2010

Kunde någon älska lillebror - Stig Fredriksson & Maria Waxin

"Lillebror stoppade den avsågade hagelbössan innanför rocken. Han var omtöcknad av knark och full av hat och bitterhet. Hans hänsynslöshet hade gjort honom fruktad och avskydd. Han skydde inga medel när han drev in pengar för obetald narkotika.
Våldet var hans levebröd och skräcken i motståndarens ögon en njutning. Nu skulle de få se vem som var herre på täppan!

Stig "Lillebror" Fredriksson var ett välkänt namn i Stockholms undre värld i början av 70-talet. Redan vid femton års ålder blev han utslängd hemifrån och en till synes ändlös vandring mellan ungdomsvårdskolor och fängelser tog sin början. Sprit och narkotika kom in i bilden och snart var Lillebror slav under drogerna. Ett hopplöst fall?

Det här en spännande berättelse med mycket dramatik. En ovanligt närgången skildring av en människas liv på samhällets botten, som också visar på en möjlighet att komma oss. Dessutom är den helt sann..."

Den här boken hittade jag i en secondhand-butik och tyckte den lät bra.
Boken är väl helt ok, men språket retar jag mig ständigt på. Det är ett enormt överdrivet användande av kommatecken i texten, vilket stör mig. Dessutom är det ett ganska dåligt språk i boken, men om man kan bortse från dessa två viktiga aspekter så är handlingen ganska gripande...ända till slutet då jag återigen känner att det blir lite mycket av det hela. När det börjar talas om Jesus i varenda mening känner jag att det är dags att boken tar slut. Visst, det är Stigs historia om hans liv, och han blev religiös så självklart ska det finnas med i boken, men det blir lite för mycket av det, för min smak.

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Stig Fredriksson & Maria Waxin

1 kommentar:

Helen sa...

Hej! Jag jobbar på PocketDirekt och vill bara tipsa om att du kan sälja böckerna du recenserar direkt på din blogg med vår tjänst. Kika gärna in på http://www.pocketdirekt.se/

Mvh Helen, PocketDirekt.