måndag, december 06, 2010

Svinhugg - Marianne Cederwall


"Det blir en dramatisk sommar i den lilla gotländska byn Kajpe Kviar. Tre män dör med bara några veckors mellanrum.

Efter varje dödsfall sitter två kvinnor i ett gammalt kapell och firar med champagne och snittar. Det är den jordnära Mirjam, läkaren som nyligen återvänt till sin hemö efter många års frånvaro, och hennes väninna och raka motsats, Hervor. Ivrigt påhejad av Hervor har Mirjam aktivt använt sig av tankekraft och lite annan kvinnlig list för att hämnas på de tre männen, som gjort henne mycket illa ..."

Den här boken fick jag i senaste bokbytet, och gissa om den passade mig perfekt. Boken är skriven av Marianne Cederwall, som bor i Västerås, bara 5 mil från mig, så det känns som en författare med lokalanknytning till och med.
Eftersom det är debutromanen har jag ingen erfarenhet av Cederwall innan, men det här bjuder definitivt på mersmak. Jag kan inte låta bli att jämföra Cederwall med Brunk Holmqvist. De har liknande sätt att skriva på, och även handlingarna kan väl anses vara lite lika. Det handlar om människor som ses som udda av omgivningen (även om Cederwalls karaktärer inte är så udda som flera av Brunk Holmqvists karaktärer).
Jag gillar det här väldigt mycket och fortsättningen finns med på min önskelista till tomten!
Vill du läsa en varm historia som bjuder på lite spänning och en del humor så är det här boken du letar efter!

Betyg
5 av 5

Bokfakta:
Författare: Marianne Cederwall
Förlag: Natur & Kultur
Utgivningsår: 2009-09-14
ISBN: 9789127419209

Inga kommentarer: