onsdag, mars 16, 2011

I havet finns så många stora fiskar - Sara Lövestam

"Bakom en gardin i Lugnvik står en iakttagare. Det är tryggt bakom fönstret, fyrtiosex millimeter treglasgräns som stänger ute verkligheten. Om man har tråkigt kan man studera barnen som går på förskolan som så lämpligt ligger mitt emot. Man kan följa dem med blicken, vattna sina pelargoner och glömma allt. Tills man inte kan det längre.

På dagisets uteplats står Malte. Han har helt själv hittat en kotte som är alldeles grön, och när han ser på den tänker han inte på det andra. Mamma som bara sover, pappa som en gång kom och hälsade på. Och mannen med det blonda håret, som antingen är hans vän eller något helt, helt annat.

I havet finns så många stora fiskar är en historia om vad som kan hända ett barn när skyddsnätet har stora hål. Hur det som är hemma är hemligt, och hur det blir plats för fula fiskar att ta sig in. Men det är också en berättelse om att minnas eller inte minnas, se eller inte se, finnas eller inte finnas. Och om det som är fint i det som är fult."

Jag läste aldrig Lövestams debutroman eftersom jag hade så många andra "vill-läsa-böcker" (då som alltid), men den här boken, hennes andra har jag läst.
Det här är en bok som man inte kan lägga ifrån sig när man väl börjat. Det är två parallella historier som flyter samman på ett bra sätt. Båda historierna är starka och känslosamma.

Bokens huvudtema är pedofili och jag kan inte låta bli att fundera på hur många barn det finns runt om oss som utsätts för detta dagligen, utan att vi vet, utan att vi märker eftersom barn är så otroligt duktiga på att mörka. Tidvis i boken mår jag riktigt dåligt och tycker att det är otroligt jobbigt att läsa, men jag kan bara inte lägga ifrån mig boken. Den är för bra!
Jag är imponerad av Lövestams bok och jag måste såklart läsa hennes debutroman också nu!
(boken är ett recensionsexemplar från förlaget)

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare:
Sara Lövestam
Förlag: Piratförlaget
Antal sidor: 332
Utgivningsår: 2011-03
ISBN: 9789164203519

Inga kommentarer: