söndag, november 11, 2012

Fällan - Unni Drougge

"När Sveriges populäraste modebloggerska får ansiktet totalförstört efter en misslyckad skönhetsbehandling blir det stora rubriker. Men det är bara början. När den unga kvinnans nyfödda bebis kort därefter kidnappas och föreståndaren för kliniken hittas mördad bryter helvetet ut på allvar.
Berit Hård dras snart in i en härva som så småningom leder henne till den thailändska arkipelagen. Här måste hon ta sig ut till en bevakad skönhetsö dit kvinnor från hela världen åker för att göra om sig. Samtidigt försöker Berits nyfunne kärlek varna henne för den storväxte gangstern Ted Berits ende vän. Vem ska hon tro på? I skönhetsdjungeln är det lätt att gå vilse, och Berit börjar misstänka att hon själv trampat i en riktig fälla ..."

Jag har ingen stor erfarenhet av Drougges författarskap. Jag har bara läst Andra sidan Alex tidigare, och tyckte att den var riktigt, riktigt bra. Jag har ett par böcker till som ligger i bokhyllan och väntar på att bli lästa.
Jag fick möjligheten att få Fällan som recensionsexemplar från förlaget, och jag blev väldigt nyfiken på den. Jag hade inte en aning om att Drougge hade skrivit kriminalromaner, och det här var ändå hennes tredje. Som tur är, är böckerna fristående så det går alldeles utmärkt att hoppa in i den tredje (och tyvärr sista) boken.
När jag först började läsa boken, retade jag mig på språket. Det är väldigt mycket slang och ett tonårsspråk i boken. Jag gillade det inte alls, utan tyckte det var hemskt. Efter en tredjedel av boken, hade jag vant mig, och brydde mig inte om språket längre. Det passade handlingen och karaktärerna i boken.
Delar av boken är "blogginlägg" från den modebloggerska som har en av huvudrollerna, och dessa "inlägg" är fulla av stavfel och andra språkliga missar, men det tycker jag är underbart roligt (detta är gjort medvetet såklart), för det är stereotypt för hur dessa bloggar brukar se ut språkmässigt.
Handlingen i boken är bra, men inte så man sitter på nålar. Man vet hela tiden vem som gjort/gör vad och det finns inte så många trådar att nysta i på slutet. Trots detta så saknar jag inte spänningen. Boken är ändå bra, och när boken tar slut vet jag att jag kommer att sakna Berit Hård och Benke, och jag kommer framför allt att sakna Drougges sätt att skriva boken på!

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare:
Unni Drougge
Förlag: Massolit förlag
Antal sidor: 319
Utgivningsår: 2012-10-12
ISBN: 9789187135019

1 kommentar:

Lena sa...

Har läst några av Drougge tidigare. Även denna verkar bra.