lördag, oktober 19, 2013

Ett gott liv - Ann Heberlein

"Fortsättningen på Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva

I Ett gott liv plockar Ann Heberlein upp tråden från sin förrförra bok, den moderna klassikern Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva, och knyter ihop den med sin senaste bok, den kritikerhyllade En liten bok om ondska.

Personliga reflektioner vävs samman med filosofiska resonemang kring begrepp som godhet och ondska, kärlek, altruism och egennytta till en tänkvärd och obekväm uppgörelse med vår samtid: statusjakten, meningslösheten, kraven på inre lycka och synlig framgång. En berättelse om den tid vi lever i och om att bli frisk. "

Jag älskade Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva. Det var en fantastisk bok, om hur det är att vilja slippa bort från allt, men inte helt, inte för gott. Heberleins text var vacker. Hon använder orden så det blir vackert även om innehållet inte är vackert. Förstår ni vad jag menar? Jag läser hennes texter på ett särskilt sätt. Mer vördnadsfullt. Varför? Ja, jag vet inte, men det är hur hon hanterar språket i sina texter. Det är så vackert (ja, jag tjatar nu)!
Den här är "fortsättningen" på ovan nämnda bok. Nu är Heberlein frisk och ser tillbaka på den tid som var när förra boken skrevs och sjösattes. Hon funderar även kring hur vi benämner människor med psykisk ohälsa. Vi pratar inte på samma sätt om dem som har cancer t ex.

Språket i den här boken är precis lika vackert som i den första. Återigen fascineras jag av Heberleins fantastiska skrivsätt. Jag beundrar henne för det sätt hon använder orden på!

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare:
Ann Heberlein
Förlag: Bonnier pocket
Utgivningsår: 2012-09-14
Antal sidor: 312
ISBN: 9789174292718

Inga kommentarer: