torsdag, juni 28, 2007

Flight 93



"11 spetember 2001 är en dag vi aldrig glömmer! Det var dagen då terrorismen slog till på ett mycket brutalt och fegt sätt!

Detta är historien om hur terrorister tog över Flight 93. Passagerarna på detta plan förstår ganska snabbt att detta inte är frågan om någon lösensumma, utan att planet är avsett att agera murbräcka! De beslutar sig att till varje pris hindra planet från att nå det mål som det var avsett för..."

Jag brukar inte gilla den här typen av filmer, och har därför inte sett den förrän nu. Jag har svårt att se nyttan med att göra en spelfilm av en sådan tragedi som 11 september 2001, var.
Filmen imponerar ändå lite på mig. Det är inte enbart Hollywood, utan också en hel del medkänsla.

I USA vill man gärna göra hjältar av folk i tid och otid, men här är det faktiskt helt rätt. Passagerarna på flight 93 är och förblir hjältar.
När det stod klart för passagerarna vad som var på gång bestämde de sig för att försöka återta planet. Det visar på ett mod och stora hjärtan.

De visste att planet skulle krasha oavsett vad de gjorde, men tack vare att de började strida med kaparna, missade flighten sin rätta slutdestination och många liv räddades, även om alla ombord på flight 93 omkom.
Filmen känns som en fin hyllning till alla ombord, och alla dessas anhöriga.

Betyg:
4 av 5

Filmfakta:
Regi: Peter Markle
Skådespelare: Ty Olsson, April Telek, Gwynyth Walsh
Åldersgräns: 15 år
Releasedatum: 2006-08-30
Speltid: 90 min

1 kommentar:

enAnnan sa...

Jag har oxå dragit mig för att se den...
Och här har vi gjort om minsann
;)