tisdag, juni 19, 2007

Ljus över snö - Anita Shreve


"Tolvåriga Nicky bor ensam med sin pappa Robert i ett litet hus i New England. Huset är välhållet men spartanskt och ligger mitt ute i ingenstans vid slutet av en skogsväg. Kontrasten mot deras tidigare liv kunde knappast vara större. Då var Robert en framgångsrik arkitekt och levde storstadsliv med fru och två barn i New York. Tills olyckan kom och förändrade deras liv. Nickys mamma och lillasyster var på väg till köpcentret för att handla mat när bilen blev påkörd av en långtradare. Båda dog omedelbart. I ett försök att fly sorgen lämnade Nicky och hennes far New York och flyttade ut på landet.

En vinterdag är Nicky och Robert ute och går i skogen. Snön ligger djup och det har precis börjat skymma. Då hör de ett gnyende. Först tror de att det är ett djur, men ljudet återkommer och de börjar leta. Till slut hittar de en blå sovsäck och i den ett övergivet spädbarn. En baby som lämnats att dö i snön."


Hade hört så många snacka sig varma om den här författaren, och läst så mycket positivt om den här boken, så när jag hittade den i bokhyllan (ja, jag hade ingen koll på att jag hade köpt den) så kastade jag mig över den såklart.
"... ett andlöst spännande psykologiskt drama" skrev Sundsvalls tidning om den. Jag kan inte hålla med. Det här är INTE spännande. Det är finstämt, ja, det är varmt, ja, det är sorgligt, ja, men definitivt inte spännande.
Tidvis tyckte jag att boken var ganska tråkig. Det hände inte så mycket och berättelsen stod ganska stilla.
Inte min typ av böcker helt enkelt!

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:

Författare: Anita Shreve
Förlag: Månpocket
Antal sidor: 243
Utgivningsår: 2006-10
ISBN: 9789170014185

Inga kommentarer: