torsdag, juni 14, 2007

Livet i familjen: det viktiga samspelet - Jesper Juul


"Vad ska man göra åt småbarnens sömnproblem, tonåringens skoltrötthet och elvaåringens hopplösa matvanor? Och hur ska man få förhållandet till sin partner att överleva när allt omkring är kaotiskt?
Dagens barnfamilj är en rörlig grupp av föräldrar, barn och kanske styvföräldrar och styvbarn som inte kan luta sig mot tidigare generationers erfarenheter, utan man måste ofta uppfinna familjelivet på nytt. Det finns inga givna lösningar, men det finns möjligheter att göra samspelet enklare och roligare.
Här resonerar den erfarne familjeterapeuten Jesper Juul om betydelsen av gemensamma värden och om viktiga huvudpunkter, såsom likvärdighet, integritet, ansvar, gemenskap och vuxnas ledarskap. Genom en rad vardagsexempel belyser han olika situationer man som förälder kan hamna i och hur man bäst kan hantera konflikter, osäkerhet och problem i familjelivet."



Det här var mitt första möte med Jesper Juul. Har inte "brytt mig om" att läsa något av honom tidigare då det mesta handlat om "problem" på individbasis (och då speciellt om mindre barn). Nu handlar det om Familjen AB istället och det kände jag var intressantare. I en familj med dina, våra, jag, du, vi, ni, tonåringar och småbarn kände jag att det kanske skulle kunna ge lite.
Det han skriver är i mångt och mycket väldigt självklara saker. Inget som jag kände gav så mycket. Några "aha-upplevelser" blev det såklart, och lite nya tankesätt, men allra mest gav den något att tänka på när jag reagerar på saker som händer. Delar av det han skrev var en beskrivning av mina föräldrar. Jag fick veta lite mer om varför jag kan reagera eller tänka som jag gör.
Det fanns också en beskrivning som kunde varit jag. Det handlade om en gift (som jag), 3-barnsmamma (som jag), som tycker hon får ta alldeles för stort ansvar för barn och hemmet (som jag). Där fick jag lite att arbeta med.
En helt ok och läsvärd bok vare sig man har stora eller små barn hemma.


Bokfakta:
Författare: Jesper Juul
Förlag: Månpocket
Antal sidor: 172
ISBN: 9789172320383
Utgivningsdatum: 2006-06

1 kommentar:

enAnnan sa...

Jag har oxå den här, men inte läst den än..