fredag, januari 25, 2008

Energitjuvar - Inga-Lill Roos

"Finns det någon i din närhet som gör dig oförklarligt trött och får dig att må dåligt? Någon som inte lyssnar på dig, som kränker dig och ger dig dåligt samvete? Då har du antagligen mött en energitjuv.
Energitjuven finns i alla sammanhang och kan vara vem som helst: en partner, ett syskon, en vän eller en kollega. Han eller hon bekräftar sig själv genom att nedvärdera andra och suger på så sätt energi från den drabbade.
Här får du råd om hur du lär dig känna igen handlingsmönster, kommer till insikt om att skulden inte är din och börjar sätta gränser. Du får också ta del av fallstudier som på ett inkännande sätt belyser denna problematik.
Ingalill Roos är auktoriserad socionom och samtalsterapeut. Hon är bosatt i Göteborg där hon driver en privat praktik. Hon har även varit verksam som föredragshållare."

Den här boken bjöd inte på något nytt för mig. Roos är en typisk Freudian, och jag är inte det, och kan inte köpa allt resonemang kring att allt handlar om föräldrar och uppväxt. Det finns för många exempel i min omgivning som visar att många andra faktorer spelar lika stor roll i den personliga utvecklingen.
Att det finns energitjuvar har jag märkt, och ibland har jag tillåtit dem att ta min energi, men jag försöker idag att inte tillåta att de gör det. Jag behöver min egna energi till andra saker än att mata andra med den.
Boken kan säkert göra nytta för många människor, speciellt de som behöver stärka sin självkänsla, men mig gav den som sagt inte mycket.

Betyg:
2 av 5

Bokfakta:
Författare: Inga-Lill Roos
Förlag: Månpocket
Antal sidor: 205
Utgivningsår: 2006-10
ISBN: 9789172320536

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den boken har hjälpt mig i kombination med flera andra böcker.

Ango sa...

Ullis:
Jag tror absolut att boken kan vara till stor hjälp för väldigt många, men mig gav den ingenting. Jag tyckte inte den gav mig något nytt, tyvärr!

Kram
/Ango