tisdag, januari 15, 2008

Solstorm - Åsa Larsson

"Det stormar på solen. Norrskenet sprakar över Kiruna och Kristallkyrkan och församlingens andlige ledare, Viktor Strandgård, hittas brutalt mördad mitt på altargången. Advokaten Rebecka Martinsson, som sedan länge lämnat Kiruna, får ett oväntat telefonsamtal. Det är mordoffrets syster Sanna, polisen misstänker henne och hon behöver hjälp. Motvilligt beger sig Rebecka tillbaka till barndomsstaden. Hennes hemkomst väcker starka känslor och snart jagas hon av både sitt eget förflutna och våldsamma krafter som vill tysta henne. I det snötyngda Kiruna växer skuld och hot ikapp med mörkret."

Det här är en av de absolut bästa debutromaner jag någonsin har läst. Jag är djupt imponerad!
Språket i boken är tidvis väldigt underfundigt och rappt, och jag kan inte låta bli att le.
Handlingen är otroligt spännande, och trots att man förstår efter knappt halva boken, vem mördaren är, så är det lika spännande. Man vet ju inte vad motivet är. Dessutom är upplösningen rafflande...

Så fort filmen dyker upp på DVD ska jag se den, och förhoppningsvis inte bli besviken på den heller!

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare: Åsa Larsson
Förlag: Albert Bonnier Förlag
Antal sidor: 350
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9789100116491

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Hur kunde du veta vem mördaren var så tidigt? Misstankar fanns ju, men jag tyckte att upplösningen var oväntad. Starkare misstankar hade jag mot en viss pappa i boken =)
//Kerstin

Ango sa...

Pappan hade jag inga misstankar mot, förrän mot slutet när jag började tvivla på mina misstankar mot mördaren.
Jag tyckte att mördaren betedde sig så märkligt och verkade så konstigt så därför misstänkte jag honom tidigt. Var lite förvånad över att de trots allt var tre inblandade.

Kram
/Ango