fredag, september 11, 2009

Lika sant som jag är verklig - Hanne Ørstavik



"Lika sant som jag är verklig handlar om Johanne som studerar psykologi och bor tillsammans med sin mamma i en liten lägenhet. Hon är omtänksam, plikttrogen, förnuftig och tror på Gud. En tid efter att hon träffat sin första pojkvän vaknar hon upp en morgon och kan inte få upp dörren till sitt rum. En genial och enkelt uppbyggd roman. Ørstavik är kompromisslös i beskrivningen av de intima relationerna mellan mor och dotter och mellan Johanne och hennes vän."

Den här boken fick jag i Sommarpåse Lyx i somras. En ganska tunn bok av en författare som jag aldrig hade hört talas om.
Lite roligt var att huvudpersonen studerar psykologi, precis som jag själv gör. Det var ganska kul att följa Johannes tankar om sig själv, sina nära och kära och i hennes vardag där hon analyserade som bästa psykologstudenten har en tendens att göra.
Handlingen i sig är väldigt oansenlig, men oerhört förvirrande. Handlingen hoppar i tempus och det är väldigt svårt att hänga med i svängarna eftersom hoppen sker i samma stycke oftast. Av den anledningen var boken inte värd att läsa när man var lite trött eftersom man inte hängde med alls.

Betyg:
2 av 5

Bokfakta:
Författare: Hanne Ørstavik
Förlag: Alfabeta
Antal sidor: 141
Utgivningsår: 2003-08
ISBN: 9789150103182

Inga kommentarer: