söndag, november 22, 2009

Nästa sak på min lista - Jill Smolinski


"20 saker att göra innan jag fyller 25
Så lyder rubriken på den lista June Parker av en händelse får i sin hand efter att 24-åriga Marissa dött i en bilolycka. Hon bestämmer sig för att själv utföra de saker som finns med på listan, ett beslut som försätter henne i de mest omöjliga situationer ...Junes 34-åriga liv har hittills mest gått på slentrian. Hon engagerar sig inte särskilt mycket vare sig i jobbet, kärleken eller familjen. Men nu får hon verkligen veta att hon lever. Bland de punkter hon måste utföra på listan finns: Kyssa en främling, åka helikopter och - det svåraste av allt - förändra någons liv. Och det är bråttom, alt måste vara färdigt till vad som skulle varit Marissas 25-årsdag."

Den här boken var inte alls vad jag hade förväntat mig. Jag väntade mig en väldigt lättsinnig bok, en riktig chick lit, men blev förvånad när den, trots sin lättsamhet, är väldigt tänkvärd.
Humor och allvar, kärlek och intriger, allt blandas på ett mycket subtilt sätt och fångar mig ordentligt! Jag läser med ett leende på läpparna mest hela tiden, även om bekymmerrynkan i pannan också kommer fram både nu och då.
Det här var verkligen en bok som överraskade mig rejält när det gäller handling och utformning. Blev mycket nyfiken på att läsa mer av författarinnan!

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Jill Smolinski
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2008-04
Antal sidor: 280
ISBN: 9789170016004