fredag, oktober 12, 2012

80 romaner för dig som har bråttom - Henrik Lange

"Vem skulle inte vilja ha läst alla böcker, eller i alla fall samtliga klassiker som givits ut? Henrik Lange hjälper oss med detta. En bild säger ju som vi alla vet mer än tusen ord. I den här lilla fina ut gåvan, 80 romaner för dig som har bråttom har Henrik Lange summerat åttio romaner, var och en på en enda sida och med fyra serierutor var. Han lyckas på ett mästerligt sätt komprimera varje bok. Här får vi utmärkta sammanfattningar på klassiker som till exempel: Da Vinci-koden, Mörkrets Hjärta, Flugornas Herre, Bibeln, Bröderna Lejonhjärta, Röda Rummet, Den gamle och havet, Lasermannen, God Natt Alfons Åberg, Fru Björks öden och äventyr, Odyssén och Sagan om Ringen. För att nämna några."

Jag hittade den här boken i en second hand-butik, och med tanke på att alla pocketböcker kostade 1:-/st den dagen tyckte jag att jag kunde slå till på den här. Det är egentligen ingen bok jag varit nyfiken på att läsa annars. När jag köpte den var det med en tågresa i åtanke. Nu valde jag att inte läsa den här boken på tågresan, utan tog en annan bok istället, men den här boken passar utmärkt som resesällskap på en inte alltför lång resa. Boken är på 165 sidor, men det är bara varannan sida som innehåller mer än 2 rader text. De sidorna innehåller 4 serierutor med några textrader. Man läser ut den här ganska snabbt med andra ord.
En del av de här böckerna har jag läst "långa versionen" av, men jag måste säga att jag gillar verkligen sammanfattningarna i den här boken. Pricksäkert som bara den, trots att det bara är 3 rutor som sammanfattar hela boken!

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Henrik Lange
Förlag: Kartago förlag
Antal sidor: 165
Utgivningsår: 2007-09-01
ISBN: 9789189632790