tisdag, juli 24, 2007

Djävulen bär Prada


"Andrea Sachs (Anne Hathaway) är en småstadstjej som kommer till New York med en dröm om att jobba i tidningsbranschen. Hon tror hon äntligen är på rätt väg när hon lyckas få det eftertraktade jobbet som assistent till Miranda Priestly (Meryl Streep), chefredaktör på en av världens ledande modetidningar. Men Miranda visar sig vara chefen från helvetet och Andrea måste snart bestämma sig om hon är villig att sälja sin själ till djävulen för att nå sina drömmar..."

Har varit tveksam till att se den här filmen, dels för att jag visste att det var ännu en film där Maryl Streep spelade en mindre smickrande roll, och dels för att filmen har varit så upphaussad...

Nu såg vi den på DVD, igår, och jag måste säga att jag idag knappt minns mycket av den, tyvärr.
Det är en ytlig film om en ytlig bransch, och inget jag lägger på minnet. Anne Hathaway gör en underbar tolkning av Andrea Sachs och Meryl Streep är, som alltid, strålande i den här typen av roller. Trots att Streep gör såna här roller väldigt bra, har jag svårt för att se henne gång på gång... Jag vet inte vad det är (men jag känner samma för flertalet andra skådisar också).
Filmen bjöd på lite småskratt här och där och var sevärd, men som sagt, inget som dröjer sig kvar i minnet.

Betyg:
3 av 5

Filmfakta:

Regi: David Frankel
Skådespelare: Anne Hathaway, Meryl Streep m fl.
Åldersgräns: Barntillåten
Releasedatum (DVD): 2007-02-28
Speltid: 110 min

1 kommentar:

enAnnan sa...

Jag läste nyss boken.