torsdag, juli 26, 2007

Utvald att leva - Jerzy Einhorn





"Jerzy Einhorn, stridbar chef för Radiumhemmet, var en av vår tids mest kända svenskar. Efter kriget kom han till Sverige som en av de få överlevande från en utplånad barndomsvärld. I sina memoarer berättar Jerzy Einhorn om en lycklig familj i förkrigstidens Polen, om miraklet att leva, om kampen för och glädjen över att bli svensk, men också om de fasansfulla upplevelserna i getton och koncentrationsläger som berövade honom hans ungdom: 'Det behövdes femtio år av distans för att jag skulle orka frammana från djupet av mitt minne händelser i mitt liv som jag är tvungen att bära med mig så länge jag lever och kan tänka, bilder av hus, gator, trappor, rum, möbler, människor, ansikten, ansiktsuttryck, ord och meningar, mina egna tankar.'

Till minne av Jerzy, och till alla dem som fick utstå krigets fasor under en ond tid, ger vi nu ut Utvald att leva på nytt i pocket. Jerzy och Nina Einhorns barn, Stefan och Lena,har till denna utgåva skrivit tillsammans ett förord."

Innan jag läste den här boken hade jag läst Ninas resa, om Jerzys fru, Nina Einhorn. Den här boken är mer detaljerad och än mer odokumentär än Ninas resa.
Det är Jerzys upplevelser som beskrivs och de är sällan av det positiva slaget.
Det har tagit tid att läsa den här boken, kanske för att jag också läser en universitetskurs om folkmord och antisemitism. Det blev väldigt mycket om judeförföljelsen ett tag!
Jag kan varmt rekommendera alla att läsa boken, men varva den gärna med något mer lättsmält, för den här är tung, jobbig och riktigt ledsam (pga ämnet den berör), men den andas också positivism och kämparanda.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Jerzy Einhorn
Förlag: Albert Bonnier Förlag
Antal sidor: 499
Utgivningsår: 2006
ISBN: 9789100111755

Inga kommentarer: