lördag, november 29, 2008

Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap - Mary Ann Shaffer

"Januari 1946: London är på väg att återhämta sig efter kriget och författaren Juliet Ashton funderar över sitt nästa bokprojekt. Så får hon ett brev från en Dawsey Adams från ön Guernsey i Engelska kanalen. De två börjar brevväxla och han berättar om livet och människorna där, om krigsåren då ön var ockuperad av nazisterna och den mycket speciella läsecirkeln Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap bildades.
Juliet blir fascinerad och bestämmer sig för att besöka Guernsey. Det blir ett besök som kommer att förändra hennes liv.

En feelgood-bok som man läser med ett leende på läpparna!"

Den här boken är i brevform. Man läser brev skickade mellan olika personer, något jag tyckte var väldigt förvirrande i början eftersom jag inte fick någon känsla för vem som var vem förrän ganska långt in i boken.
Boken är ganska lugn, sävlig, men varm och full av kärlek. Jag trodde faktiskt inte att jag skulle gilla den, eftersom jag tyckte att den var så rörig i början, men boken växte verkligen och efter knappt halva var jag så inne i den att jag hade svårt att lägga ifrån mig den (vilket jag behövde göra då jag inte hade tid att läsa på ett par dagar).
Jag hade gärna velat läsa mer av författarinnan, men det går tyvärr inte då detta var debutromanen av Mary Ann Shaffer och hon avled dessvärre under våren 2008.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare:
Mary Ann Shaffer
Förlag: Brombergs
Antal sidor: 310
Utgivningsår: 2008-09
ISBN: 9789173370431

3 kommentarer:

enAnnan sa...

Men hallå! Det är måndagmorgon, var är tävlingen??
:)

Eller är det nu det blir den "nya" tävlingen?

Den här boken ska jag oxå läsa, har kikat lite på den och bara hört gott. Dessutom gillar jag brevform.

Kerstin sa...

Hej! Jag har utmanat dig på min blogg.
//Kerstin

Ango sa...

enAnnan:
Jamen förlåt, hade ju annat för mig ;). De skulle komma från en Second hand-firma och hämta en massa saker i gamla lägenheten idag på morgonen så jag hann inte lägga upp tävlingen innan. Nu ligger den uppe i alla fall!
Angående den här boken (potatisskalssällskapet) så är den lite förvirrande i början innan man greppar vem som är vem, men sedan är den bara mysig. Synd att författarinnan avlidit så man inte får chans att läsa fler bara.

Kerstin:
Jag antar din utmaning. Lägger upp den senare idag, eftersom jag måste fixa lunch nu.

Kram
/Ango