måndag, november 24, 2008

Tävling v. 48

Den här veckan lottar jag ut ännu en bok på temat hemska, vidriga skildringar av hur kvinnor behandlas i somliga delar av världen.
Boken Levande bränd : en ung kvinnas berättelse om hur hon överlevde ett hedersmord skriven Souad handlar om:
"Hon kallar sig Souad, och är född i slutet av femtiotalet i en liten by på Västbanken. Hon växer upp i männens värld där kvinnor ingenting är värda, där de behandlas sämre än husdjuren. Hennes stora dröm är att bli tidigt bortgift, eftersom det skulle innebära lite större frihet. Men det är inte hennes tur ännu, först måste hennes äldre syster få en man. Från terrassen ser Souad sin stilige granne och blir förälskad. Hon ger sig åt honom och han lovar att tala med hennes far om äktenskap. När han sviker henne vet hon att hon blivit en skam för sin familj. De kan inte låta henne leva, bara hennes död kan rädda deras ära nu. Svårt bränd överlever Souad och räddas av en kvinnoorganisation till ett nytt liv. Hon berättar sin fruktansvärda historia, i alla de kvinnors namn som runt om i världen riskerar att bli offer för det som kallas "hedersmord"."

Jag håller på och läser den här boken själv just nu, och den är bra! Jag rekommenderar den verkligen!

Det du behöver göra för att delta i tävlingen är:
1. Skriver ett inlägg i din blogg att du är med i min tävling, och länkar till det här inlägget.
2. Skriver en kommentar med länken till ditt inlägg/din blogg under det här inlägget (GLÖM inte din länk, det är så svårt att lokalisera er annars).
3. Lutar dig bakåt och väntar och hoppas på vinst!Tävlingen pågår till söndagen den 30 november kl 24:00.Lycka till!



Förra veckans tävling vanns av Carola L, som får boken Kungsholmsmorden av Lars Bill Lundholm hemskickad! Stort grattis Carola!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt att jag vann!

Jag länkar naturligtvis till även denna tävling!

http://mammamuh.blogg.se/tavla

Barnboksbloggen sa...

Åh, först när jag läste vem som vunnit så trodde jag att det var jag. Jag heter också Carola L (Lindström) men kallar mig Bokmamman på nätet istället. Får ta nya försök med denna tävling istället.

Mitt inlägg där jag länkar till tävlingen finns här: http://bokmamman.blogspot.com/2008/11/tvling-vecka-48.html

Anonym sa...

Jag är med igen och har länkat: http://sugar-sugarandspice.blogspot.com/2008/11/vinn-bok-hos-ango.html
Och inte nog med det - den här gången har jag länkat till rätt inlägg hos dig. ;-D

Anonym sa...

http://molnboanna.blogg.se/2008/november/levande-brand.html

jag är med

info@annakarlsson.se

Anonym sa...

Jag är med =)

http://ejmis.blogg.se/2008/november/tavling-17.html#comment

Anonym sa...

Jag är också med och tävlar. Här följer länken...

http://rospinglan.blogg.se/2008/november/bok-tavling.html#comment

Ha en god natt!

Anonym sa...

Klart jag är med. Jag har länge funderat på att läsa den boken.

http://hannasbokhylla.blogspot.com/2008/11/min-andra-bloggtvling.html

Anonym sa...

jag är med :)
http://zipzo.blogg.se/2008/november/entry-23432431.html#comment

enAnnan sa...

HAR DU SETT???? :)
LINGON OCH LUST, snart är det dags igen Ango!

"Det är höst, i skogen lyser lingonen röda. Familjen kring La Stella har efter en turbulent tid kommit varandra nära igen. Mycket ser ut att gå deras väg. Ändå vill inte lugnet och ron infinna sig. Liselotte har förverkligat många av sina drömmar, ändå känner hon en obestämd lust och längtan som driver henne att ta nya beslut. Marios restaurang har fått ett uppsving, men svårigheterna han upplevt har förändrat honom på djupet. Ska han få svar på sina frågor då han söker sig ut i den jämtländska fjällvärlden? Barnen Sandra och Elias står inför nya utmaningar när deras föräldrars längtan driver dem alla vidare. Anita upplever en sällsam kraft i gamla känslor. Hemlighetsfullt smyger hon iväg med hinkar och bärplockare, men det är inte skogens rikedomar som lockar, utan något helt annat. Men alla är inte lika förtjusta när förändringar återigen står för dörren. Lingonens röda färg lovar en annan sötma än de ger. För vissa i familjen kring La Stella känns tillvaron som om den är färgad av denna bittra eftersmak. Lingon och lust är den fjärde fristående delen i romanserien om familjen kring La Stella."

Härligt va?!
Kramar

Ango sa...

enannan:
Å, vilken härlig nyhet! SOm jag har längtat och hoppats. Såg att den kommer i maj...det är ju låååångt kvar dit ;). I och för sig är det närmare än när man inte visste om det skulle komma fler eller inte.

Kram
/Ango

Anonym sa...

Det låter så otroligt spännande, håller tummarna för att jag blir den lycklige vinnaren :)

Länken: http://niini.blogg.se/2008/november/bok-1.html