onsdag, april 08, 2009

14 år till salu: en skakande svensk historia - Caroline Engvall

"Kan man rädda liv med hjälp av böcker? Kanske. Och om det finns skuggan av en chans att varna tonårstjejer och deras föräldrar så att bara en enda slipper uppleva det Tessan - vars sanna, svenska historia berättas här - utsattes för, så är det värt allt vi lägger ned på produktionen.

14 år till salu är helt enkelt den viktigaste bok som vi givit ut sedan starten 2001. Det är den sanna historien om hur en ung och på ytan helt normal och välanpassad svensk tjej rasar ned i nätprostitution och djup förnedring utan att omvärlden märker någonting. Och hur hon kommer upp ur sitt helvete igen. Att kalla boken för engagerande är att ta i på tok för litet. Alla som hittills läst 14 år... lägger den ifrån sig med en rysning och en önskan om att ingenting sånt här skall hända någon igen. Någonsin. Men också en beredskap för hur signaler skall tolkas och vad man faktiskt bör och kan göra som vuxen om en ungdom i närheten hamnar på glid. Detta är med andra ord en bok som alla vuxna och inte minst tonåringar själva verkligen bör läsa."

Den här boken är så viktig. Inte bara för det den handlar om, utan också för att det är den verkliga berättelsen. Den är berättad av den som varit där, den som vet.
Att unga tjejer prostituerar sig är faktiskt vanligare än man tror idag, och det skrämmer mig. Inte minst för att jag är mamma till två tjejer själv. Tänk om någon eller båda prostituerar sig på det här sättet om några år?
I den här boken berättar "Tessan" om anledningen till att hon börjar prostituera sig. Hon berättar om tankarna kring torskarna, kring skolan, sin egna familj och kärleken till Långstrump och Alfons. Man får följa hennes liv tills hon är "färdigbehandlad" och ska stå på egna skakiga ben igen.
Tessan hade "tur" som träffade på några vuxna som såg att hon mådde dåligt, men tyvärr vågade dessa inte riktigt gå vidare. Tyvärr är det nog vanligt. Att de inte vågar gå vidare kan ju bero på att de helt enkelt inte vet hur de ska gå vidare.
Boken är öppenhjärtig och brutal. Man kan inte låta bli att fundera och att bry sig.
I slutet av boken finns det psykologtips och även användbara telefonnummer för de som behöver hjälp (gäller såväl ungdomar som föräldrar).
Boken skulle behöva läsas av såväl unga tjejer som killar, som vuxna tjejer och killar!

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Caroline Engvall
Förlag: Kalla kulor förlag AB
Antal sidor: 263
Utgivningsår: 2008-08-15
ISBN: 9789185535217

2 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Den där kommer jag nog inte att kunna läsa... i alla fall inte just nu... är alldeles för känslig!

Vem vet... en dag kanske jag kommer över min fobi mot att läsa baksidestexten. ;) Fast just nu är min läslista så full att jag nästan undviker att leta efter "okända" böcker på biblioteket förutom de som jag har i min att-läsalista. För jag har ju insett att jag inte kommer att hinna läsa alla böcker som finns. Så gallra måste man ju!

Bim HD sa...

Hmm... den där har jag i min olästa hög. Ska hålla på den lite till tror jag :P
Må så grankott...
Glad Påsk från någon som just nu är uppe i norr...