lördag, april 18, 2009

När ingen annan ser - Duncan Fairhurst

"Från det att Duncan var fyra år blev han utnyttjad av sin pappa. En fruktansvärd hemlighet som han bar på sina små axlar. Uppvuxen i ett hem där sjuka ritualer var en del av vardagen, blev Duncan manipulerad, retad och sexuellt utnyttjad av sin egen far.

Övergreppen pågick i tio års tid och satte djupa sår i den unga själen. Sår som ledde Duncan in i missbruk och kriminalitet. När han en dag som vuxen ser sin pappa hand i hand med en liten pojke bestämmer han sig. Det handlade inte längre bara om honom, andra tvingades uthärda samma sak. Han anmäler sin far för sexuellt utnyttjande av barn. Det här är hans skakande berättelse om hur han tog tillbaka makten över sitt liv."

Den här boken behandlar ett väldigt jobbigt ämne, nämligen incest och pedofili. Trots det känner jag att boken inte riktigt når in i mitt hjärta. Visst, jag mår dåligt av övergreppsbeskrivningarna, men ändå är det något i boken som gör att den inte berör mig på samma sätt som andra böcker i samma genre brukar göra. I början av boken var det lite fel som irriterade mig. Det stod att han gjorde saker tidigare än han tidigare hade skrivit eller något sådant. Sådan inkonsekvens kan göra att jag inte gillar boken, och tyvärr var det så med den här. Men det var något mer också. Språket kanske, jag vet faktiskt inte. Jag vet bara att jag inte tyckte boken var speciellt bra, utan att kunna sätta fingret på exakt vad det var som fick mig att inte gilla den.

Betyg:
2 av 5

Bokfakta:
Författare: Duncan Fairhurst
Förlag: Pocketförlaget
Antal sidor: 256
Utgivningsår: 2009-01-14
ISBN: 9789186067212

2 kommentarer:

Anonym sa...

Okej, vad är det han ändrat om i hans historia? Jag läste den nyss och har inte hittat något.

Har jag missat något?

Ango sa...

Nu är det ju 2 år sedan jag läste boken, så jag minns såklart inte exakt vad det var jag inte gillade, men det var ett par händelser i början av boken som inte kom i kronologisk ordning, vilket gjorde visa delar lite röriga.
/Ango