fredag, april 03, 2009

Blomma i Afrikas öken - Waris Dirie

"Waris Dirie är född i Somalia, i en nomadfamilj vars vardag i mycket präglades av traditionella muslimska värderingar. Vid sex års ålder vallade hon getter i den somaliska öknen. När hon var tolv skulle hon giftas bort med en för henne okänd sextioårig man. Hon flydde då till Mogadishu och lyckades ta sig vidare till London där hon fick arbete som oavlönad piga hos en farbror, den somaliske ambassadören. I London "upptäcktes" hon som fotomodell och inledde en sagolik karriär som toppmodell med hela den rika världen som arbetsfält.

Waris Dirie är bosatt i New York. Hon arbetar fortfarande som fotomodell men är också s k human rights ambassadör vid FN med uppgift att skapa en världsopinion mot kvinnlig könsstympning. Hon utsattes själv, som liten flicka, för könsstympning av grymmaste slag.

En blomma i Afrikas öken är en omtumlande läsning som ger inblickar i seder och bruk i en somalisk nomadfamlij men också i det glittrande livet i den internationella modevärlden. Boken är också ett kraftfullt dokument i kampen mot kvinnlig könsstympning."

Det här är en fascinerande berättelse om en kvinna som går från att inte kunna läsa eller skriva, inte ens förstå västvärldens moderniteter, till att bli en av världens mest framgångsrika fotomodeller.
Jag läste Smärtans barn för länge sedan, vilken handlar om Diries kamp mot kvinnlig könsstympning. Redan då ville jag läsa böckerna som handlade om Dirie själv, men det har inte blivit av, förrän nu. I och med att jag fick den här boken i Pocketbyte mini-påsen av min hemlige bokvän, så var det bara att sätta igång och läsa den.
Boken fascinerar, samtidigt som den äcklar mig. Att man med gott samvete kan utsätta små flickor och unga kvinnor för något så hemskt som könsstympning övergår mitt förstånd. Självklart förstår jag att det är en sed, och något så självklart i de kulturer där det förekommer. Det är så självklart så man säkert inte ens reflekterar över varför man gör det över huvudtaget. Just därför är den här berättelsen så viktig. Den lägger ingen skuld på någon, utan förklarar båda sidorna, samtidigt som den tar avstånd från handlingen.
Jag har beställt fortsättningen Ökenblomman återvänder, och kommer definitivt att läsa den också.

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare: Waris Dirie
Förlag: Bra Böcker AB
Utgivningsår: 2001-03
ISBN: 9789171338129

6 kommentarer:

Mariekawaii sa...

älskar den boken :)
har du eller ska du läsa fortsättningen?

Ango sa...

Mariekawaii:
Jag ska läsa förtsättningen. Jag har beställt den från Bokus.
De två böckerna jag hittills läst är fantastiskt bra, oerhört fascinerande och skrämmande om en kultur som ligger så otroligt långt från vår egen.

Kram
/Ango

Boktokig Eva Boström sa...

Åh, den där boken har jag funderat på att läsa!

Jag tycker också mycket om framsidan till Anna, min älskade!

Boktokig Eva Boström sa...

Förresten... jag har hört fler som rekommenderar Änklingen... har varit lite kluven till att läsa den... men du rekommenderar att jag gör det?

Barbro sa...

Jag har den boken och efter att ha sett din recension nu, så är det nog på tiden att jag ska läsa den.

Ha det bra/Barbro

Din bokvän sa...

Kul att du gillade den!