söndag, april 26, 2009

Gallfeber - Herman Lindqvist


"Dråpligt och underhållande om livet i Paris och mötet med fransk vardag, varvat med kåserier från mera exotiska miljöer, som Herman Lindqvist rapporterat från."

Den här boken är ett loppisfynd, ett som jag tyckte ganska bra om. Lindqvist kåserier är ofta väldigt roliga, samtidigt som de är rent informativa. Precis så är även de här kåserierna.
Här får man följa fransmännen i trafiken, på helgdagar och till matbordet, samtidigt som man får veta tankarna kring att se till att även svenskar var tvungna att söka visum till Frankrike i slutet på -80-talet (för oss som minns att det var visumtvång då, är det här jättekul).
Lättsmält och roligt, en lagom semesterbok att ha med och läsa.

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Föfattare: Herman Lindqvist
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 1988
ISBN: 9789179503413

1 kommentar:

Bim HD sa...

Älskar bara - helt enkelt - Herman kåserier. Jag hör hans röst när jag läser dem ;) Oavsett VAD det handlar om - han finns där. Och kåserier är något som är toppen, gillar det skarpt som sagt var. Den där tror jag inte finns i hyllan, nä... En sådan som kan åka med i väskan och tas fram för att läsa ett kapitel då och då, skulle jag tro.
Dock är jag ingen älskare av Karin Fossum - kan jag har träffat på de där urdåliga? Många säger att hon är underbar... Undrar om jag ens klarat av någon alls - kanske en, under tvång från min egen sida. Och den där verkade ju lovande när man läste om den, men alltså inte :(
Må så grankott...