torsdag, april 02, 2009

Mitt liv så här långt - Jane Fonda

"Som en av vår tids megakändisar lever bilden av Jane Fonda som en rik, vacker, stark och modig kvinna. Politiskt aktiv och frispråkig. Oscars-belönad två gånger och alert workout-guru i pastellfärgad trikå.

I Mitt liv så här långt berättar hon sin framgångssaga, men hon avslöjar också att bakom det lyckade yttre funnits många mörka och svåra stunder präglade av kärlekslöshet, förnedring och självförakt. Öppenhjärtigt och rakt berättar hon om pappan, den kände skådespelaren Henry Fonda, som aldrig visade henne kärlek, om mamman, som tog sitt liv när Jane Fonda var 12 år. Hon berättar om sina äktenskap med den franske regissören Roger Vadim, med politikern Tom Hayden och med multimiljadären Ted Turner. I dag lever hon ensam och satsar allt sitt engagemang på att hjälpa och stödja framför allt unga kvinnor.

Mitt liv så här långt är en positiv bok full av hopp och livskraft. En bok skriven av en kvinna som till varje pris ville behaga männen men bedrog sig själv under större delen av sitt liv.

Jane Fonda föddes i New York 1937 och bor i dag i Atlanta, USA."

Det här är en intressant bok, om en intressant kvinna. Man får en inblick i det glamorösa kändislivet, men får också en inblick i hur det ser ut bakom fasaderna. Får vet att allt inte alltid är så som det ser ut, och ibland finns det inget avundsvärt med de som ständigt syns i rampljuset.
Jane Fonda verkar vara en varm kvinna som idag arbetar med de som behöver extra backning i livet. Jag är glad att hon kommit dit hon kommit, och att hon slutat behandla sig själv så illa och istället tänker på sig själv och det som är viktigt för henne.
Jag valde att lyssna på boken, men hade även den inbundna boken. I boken finns det en hel del foton från Fondas liv, vilka man missar när man lyssnar på boken.

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Jane Fonda
Uppläsare: Bibbi Andersson
Antal CD: 11
Utgivningsår: 2006-05
ISBN: 9789185251780

1 kommentar:

Amy sa...

Jag har varit sugen att läsa den ett bra tag (älskar biografier) men var ändå osäker ifall jag skulle köpa den. Såg att de hade ett exemplar på min lokala second hand butik...är den kvar nästa gång, då är den min!!