onsdag, juli 04, 2007

Ge svar på tal - Anders Mathlein


"Tycker du att du ibland blir utsatt för översittare i sällskaps- eller arbetslivet? Händer det att du upplever att du befinner dig i underläge, att du känner dig förbisedd, ringaktad, okunnig och har svårt att hävda dig? Skulle du om tillfälle gavs verkligen vilja ge svar på tal?

Då behöver du denna lilla pärla till bok. Författaren Anders Mathlein, som också är upphovsman till serien Besserwisser som publicerats i en rad tidningar DN, Resumé, Axess, Stockholm City, Veckans Affärer och Dagens Industri har med Ge svar på tal skapat en underhållande handbok i konsten att alltid veta bäst som inte bara är rolig utan dessutom praktiskt användbar. Våga pröva!"


Bokens hela titel är: "Ge svar på tal : handbok i konsten att alltid veta bäst och att platta till besserwissrar som tror att de gör det". En underbar titel och som kräver att jag läser den såklart.
Tyvärr var det inte så mycket "nytt" för mig i boken. Jag är redan en besserwisser, och stolt över det! Flera av tipsen är sånt som jag redan idag använder mig av för att "platta till" folk jag ogillar, eller som behöver tas ner på jorden. Andra tips tyckte jag var rent ohyffsade så de skulle jag aldrig använda. Att ta ner någon uppblåst typ på jorden är en sak, att såra en helt annan, och det skulle jag aldrig göra medvetet.
Så; ja, lite småkul här och där, men annars faller den ganska platt.


Betyg:
2 av 5


Bokfakta:
Författare: Anders Mathlein
Förlag: Schibsted Förlagen
Antal sidor: 106
Utgivningesår: 2007-01
ISBN: 9789177387596

Inga kommentarer: