lördag, juli 21, 2007

Rosa the movie



"Rosa 14 år, är en älskad artist som reser jorden runt för att spela för utsålda hus. Rosas skivor vinner priser över hela världen, tv-kanalerna står på kö för intervjuer och världens designelit slåss om att få skapa hennes scenkläder. Livet kunde inte vara bättre för Rosa. Eller, jo kanske. om hon nu vore en stjärna på riktigt...

Under en solig vecka på ett sommarkollo får Rosa lära sig en hel del om vänner som sviker, brustna hjärtan och om en liten vit lögn som får oanade konsekvenser. Men framförallt får hon känna på hur stark kärleken kan vara."

Jag har inte tittat på Rosa som tecknad serie och inte läst serien i Kamratposten, så det här var första gången jag träffade Rosa.
Filmen är en typisk ungdomsfilm, som gick under kategorin Komedi, men det tycker jag inte att den är. Den är inte speciellt rolig, snarare dramatisk ur en tonårings synvinkel.
Filmen skildrar vänskap och kärlek i tonåren. Filmen skildrar också dagdrömmeri ur en tonårings synvinkel. Jag kände igen mig ganska mycket i filmen, när jag tänkte på mig själv som tonåring. Visst, jag hade inget långvarigt förhållande och jag drömde inte om att bli popstjärna, men ändå.

Betyg:
3 av 5

Filmfakta:
Regi: Manne Lindwall
Skådespelare: Anna Ryrberg, Freddy Åsblom, Christopher Mhina, Viktoria Lunell-Salmson, Lina Lundberg m fl.
Åldersgräns: Barntillåten
Releasedatum (DVD): 2007-06-27
Speltid: 83 min

1 kommentar:

enAnnan sa...

Jag stod och höll i den här igår...men valde DreamGirls istället.
Jag har heller aldrig sett något om Rosa förr.