tisdag, september 11, 2007

Bokfemman v. 37

Dags för en ny rolig bokfemma. Den här veckan handlar det om:
Välj dina 5 favoriter bland både matlagning och bakning.

Ok, så här ser min femma ut:


  • Glutenfria kokboken - Elisabeth Ekstrand Hemmingsson
    Yngsta dottern är glutenintolerant och den här boken (och Baka glutenfritt av samma författare) var mina biblar i början. Idag är jag mer självständig och improviserande, men jag använder fortfarande de här väldigt, väldigt mycket.


  • Annas kakbok - Anna Bergenström
    Här finns massor av goda mjuka och hårda kakor. Det är gamla klassiker och nya lite mer "vågade" sorter.
    Genomgående för alla recepten är att de är snabba och enkla att göra.


  • Frukost och brunch - Jonas Borssén
    En underbar bok för en person som mig som inte gillar att äta frukost. Här finns massor av spännande recept som faktiskt får mig att kunna äta frukost tre gånger om dan...


  • Leilas guldkant på vardagen - Leila
    Fullt med underbara recept på vardagsmat. Illustrationerna får massor av pluspoäng, plus att det är recept för "vanliga" människor. Till och med min 82-åriga mormor skulle våga laga mat eller baka ur den här boken.


  • Jamies Italien - Jamie Oliver
    Ja, Jamie Oliver är ju Jamie Oliver och jag älskar hans mat. I den här är det det Italienska köket som det handlar om, och det funkar bra med mig.
    Även i den här kokboken är det vanliga vardagsrecept som funkar varje dag, och även till barn. Inga konstiga specialingredienser (som kostar skjortan och måste inhandlas i speciellt butik som bara finns i storstad), utan sånt som man kan handla på lokala Konsum eller Ica (ja, en del recept är lite "festligare" och mer krävande såklart).

Ja, det var min bokfemma för den här veckan. Relativt lätt att göra, faktiskt, även om jag inte äger så många kokböcker. Min favoritkokbok är ju Internet där man kan hitta allt och inget såklart.

1 kommentar:

enAnnan sa...

Visst var den rolig?
:)

Kramar