torsdag, september 27, 2007

Självkänsla nu - Mia Törnblom


"Med låg självkänsla spelar det ingen roll vad vi erövrar eller hur högt vi når - vi kommer ständigt att vara rädda för att misslyckas. Vi kan heller inte uppskatta det vi uppnått utan måste hela tiden uträtta mer. Vi klarar varken av komplimanger eller kritik - och i slutändan kan vi förlora vår livslust. På ett enkelt och tydligt sätt visar författaren hur vi kan stärka självkänslan och bli medvetna om den egna personlighetens värde. Boken är som klok och trygg vän att hålla i handen när det blåser snålt!"

Det här är faktiskt en av de sämre böckerna jag har läst på det här området. Jag tycker boken är seg och otroligt tjatig. Törnblom säger i princip samma sak på varje sida, och att höra/läsa det 169 gånger är inte kul.
Visst kan jag till viss del hålla med om delar av det hon skriver, men jag vet att det inte är så enkelt att genomföra saker som hon vill få det att låta.
Många av sakerna hon skriver har hon antagligen lärt sig under 12-stegsprogram, under sin tillnyktringstid. Inte alls fel att föra det vidare, egentligen, men det känns ändå tillgjort. Det låter som en "nynykter" som är ute och berättar om hur fantastiskt det är att ha gjort de 12 stegen, hur givande och viktigt det är att ha sinnesrobönen och hur betydande ens sponsor är...

De personer det här funkar för är det ju en jättebra bok för. För mig funkar det inte. Jag kan inte ta till mig hennes ord, och inte alltid hålla med henne heller.

Betyg:
2 av 5

Bokfakta:
Författare:
Mia Törnblom
Förlag: Månpocket
Antal sidor: 169
Utgivningsår: 2006-05
ISBN: 9789172320369

Inga kommentarer: