måndag, september 03, 2007

Dotter önskas - Katerina Janouch


"För Helena, trettionånting, en ung kvinna som inte är särskilt hårt förankrad i tillvaron, känns familjeliv avlägset. Men så möter hon Paul och bitarna faller på plats. Snabbt blir hon gravid och föder en son. Helenas mamma är en engagerad mormor. Släkten gläds åt det första barnbarnet. Och efter pojken kommer flickan förutsätter alla. Helena blir medveten om att omvärlden är fylld av kvinnor som föder döttrar. Alla utom hon själv, verkar det.

När Helena blir gravid igen, händer något som förändrar familjens liv för alltid. Hennes mamma avlider hastigt. Tragedin gör att Helenas önskan om en dotter växer sig allt starkare. Att mista sin mamma när man själv just håller på att bli en, är kanske livets svåraste utmaning. Helena blir smärtsamt medveten om att hon har alltför få nära kvinnorelationer i sitt liv. En liten flicka kanske skulle kunna fylla tomrummet.

Mitt i kaoset sker något oväntat. Helena hittar sin mammas hemliga dagbok. Sakta inser Helena att hennes mors liv på många sätt är ett mysterium. Vem var hon, denna på ytan lättsamma kvinna? Helenas saknad och svårigheter att finna sig tillrätta i den bitvis tunga modersrollen blandas med en önskan att få veta sanningen. Hon ger sig på jakt efter en svunnen tid. Sökan är både en tröst, en flykt och ett begär att få veta. Men jakten på svar leder in Helena till oväntade insikter. Kanske bör en del frågor förbli obesvarade."

Återigen får jag skriva att jag känner igen mig i handlingen i en bok.
Jag kände samma längtan efter en dotter när jag var gravid första gången, men kunde inte prata med någon om det eftersom det är så otroligt tabubelagt. Idag pratar jag helt öppet om det och försöker bekämpa tabustämpeln.
Katerina Janouch har återigen skrivit en bok om något som i dagens Sverige anses som tabu.
Hon tar upp denna längtan på ett bra sätt (om än något mer "hysteriskt" sätt mot min egna längtan en gång), och hon påvisar även den här könsfixeringen som är hos oss vuxna (vilken är så otroligt omoralisk). Ena stunden ska vi vara glada att vi får ett friskt barn, nästa så "är det väl klart att vi vill ha ett annat kön på barnet än det vi redan har". Uttrycker vi själva en önskan så är vi inte kloka...

Jag hade kunnat skriva boken själv, även om min inte riktigt hade sett likadan ut, men på samma tema.
Delar av boken känns, tyvärr, som upprepning så boken känns lite stillastående ibland. Så kommer slutet på boken och då känns det istället om om Janouch skulle ligga på övertid, förbi deadline, och måste hasta ihop något... Slutet blir väldigt hastigt...och förutsägbart!
I det stora hela så tycker jag ändå att boken är bra! Det är skönt att läsa om någon mer som haft denna längtan efter en dotter!

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Katerina Janouch
Förlag: Pocketförlaget
Antal sidor: 367 (+ extramaterial)
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9789185625185

Inga kommentarer: