lördag, februari 07, 2009

Änklingen - Ray Kluun



"Efter hustrun Carmens död spårar Sten ur totalt. Han kastar sig ut i Amsterdams nattliv och festandet blir allt vildare, det är sprit, droger och naturligtvis - kvinnor. Sten känner att det är bättre för dottern att bo med några vänner istället med honom och drar iväg på en vild brud- och knarktripp till Ibiza. Så småningom når han botten och hans vänner lyckas övertala honom att resa bort tillsammans med sin dotter för att få en chans att ta kontroll över sitt - deras!- liv."

När jag läste den första delen, om Sten och Carmen, blev jag riktigt arg över Stens beteende. I den här boken får han istället mina sympatier.
Plötsligt känner jag sympati och empati med honom, och jag tycker inte att han är den stora skitstöveln jag tyckte att han var i första boken.
Boken är likadant skriven som den första, och jag tror att om man gillade den första, så är jag övertygad om att man gillar den här. Om man, som jag, spydde galla över Stens beteende i den första boken, så försvinner de känslorna i den här boken, och man känner varmare känslor.
Läs den!

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Ray Kluun
Förlag: Wahlström & Widstrand
Utgivningsår: 2008
Antal sidor: 299
ISBN13: 9789146219453

Inga kommentarer: