onsdag, februari 25, 2009

Pocket & Trix och Pocket Mini

Jag har anmält mig till båda bytena och här kommer de frågor som ska besvaras (som ska underlätta för mina hemliga bokvänner):

Allmänna frågor om böcker:
Vilken genre tycker du bäst om?
~ Deckare och sanna berättelser är väl det jag läser mest av, men jag är öppen för det mesta (det finns dock vissa restriktioner men det kommer längre ner).

Finns det någon genre som du ännu inte testat men som du gärna skulle ge dig på?
~Vet faktiskt inte.


Finns det någon genre som du undviker på liv och död och alltså inte vill få böcker ur?
~ Ja; Fantasy och Harlequin (eller liknande).

Har du någon favoritförfattare - och saknar du något ur dennes produktion?

~ Jag har favoritförfattare: Inger Jalakas till exempel, men hennes har jag läst nästan alla (saknar den om Asperger). Annars "samlar" jag väl inte på någon författare precis.

Har du någon författare som du är nyfiken på och gärna vill testa?
~ Det har jag säkert, men ingen jag kan komma på just nu. Jo; Johanne Hildebrandt är jag nyfiken på (jag har Fördömd och har läst Älskade krig).

Någon författare som du verkligen avskyr och inte alls vill läsa?

~ Tror inte att det finns någon sådan, även om jag inte är så förtjust i vissa, men det är mest innehållet i boken då (det faller under de kategorier jag inte gillar), och inte författaren eller skrivsättet.

Har du någon lista publicerad någonstans över vilka böcker som du redan äger, månntro?
~ Nej, det finns det faktiskt inte. Jag läser många böcker och äger ännu fler (har nog närmare 150 olästa böcker i bokhyllan, men de finns inte nerskrivna någonstans).

Läser du andra språk än svenska?

~Engelska, men jag föredrar att läsa på svenska.






Särskilt för Pocketbyte Mini:

Om det händelsevis skulle slinka ner något väldigt litet, ätbart i ditt brev - vad skulle du helst vilja få då?
~Jag är öppen för alla förslag ;).

Godis eller nyttigt?
~Som sagt så är jag öppen för alla förslag!

Är du allergisk mot något?
~Nej, det är jag inte.

Dricker du te eller kaffe - och vilken smak föredrar du?
~Jag dricker mycket av båda sorterna. När det gäller té vill jag inte ha för söta smaker. Fruktiga och rökiga är favoriter. Vitt té eller yogité har jag aldrig testat, annars dricker jag såväl rött, grönt som svart té.
Kaffe får gärna vara starkt, men inte surt. Smaksatt är jag inte så förtjust i (eftersom det har en tendens att bli sött).

Intresse?
~ Min familj står väl högst på listan, liksom litteratur. Handarbete, såväl virkning som stickning.

Favoritfärg?
~ Blå

Stjärntecken?
~ Fisk

Favoritdjur?

~ Delfiner

Lägg till vad du vill här!

~ Jag pluggar 150 % och har tre barn, vilket gör att tiden inte räcker till allt jag skulle vilja göra (läs: hinner läsa allt jag vill läsa) och därför föredrar jag om böckerna inte innehåller alltför komplicerade handlingar (jag vill ha en verklighetsflykt) där man måste hålla järnkoll på allt och alla för att hänga med. Psykologiskt och polistisk får det däremot gärna vara.




Särskilt för Pocket&Trix:

Te- eller kaffedrickare?
~ Både ock. Jag dricker stora mängder av båda varje dag.

Någon speciell sort som du gillar mer än andra?
~ Jag gillar inte söta téer, gärna rökiga eller fruktiga däremot. Svart, rött och grönt té dricker jag. Vitt och yogi har jag aldrig testat.
Jag är inte så förtjust i smaksatt kaffe, då det gärna blir lite sött. Gärna starkare svart kaffe (det får inte vara mycket syra dock).

Äter du godis? Vilken sorts godis föredrar du?

~ Jag älskar godis! Jag äter det mesta. Jag ogillar surt godis, och choklad med cremer och likörer i. Mörk choklad funkar alldeles utmärkt.

Är naturgodis sådant som du gillar?

~ Gärna tokad frukt eller rostade nötter. Yoghurtdoppat är jag däremot inte så förtjust i.

Är du allergisk mot något?

~ Nej, det är jag inte.

Har du någon pysslig hobby?
~ Jag stickar och virkar gärna.

Sportar du?

~ Nej, det gör jag inte.

Gillar du film - i så fall vilken slags film?

~ Jag gillar actionfilmer (om det inte är som Rambo eller liknande), rysare, familjefilmer, komedier. Det mesta, även om kategorin drama inte är en favorit (men det finns många bra filmer som hamnat under kategorin drama, men som i mitt tycke inte ska vara drama).

Fyll på med egna upplysningar här, t.ex. favoritfärg, stjärntecken, favoritdjur...
~ Här ber jag dig att läsa mina svar toll Pocketbyte Mini eftersom jag redan har svarat på detta där.

2 kommentarer:

svartanova sa...

Roligt att läsa din lista!

Anonym sa...

Tack för all info, det är läst och antecknat och jag vet redan två böcker jag ska skicka till dej!

Kram din hemliga Pocket o Trix-vän