fredag, februari 13, 2009

Charlie Wilson's war





"Filmen är baserad på en sann historia om en kongressledamot från Texas, vars karriär fick ett abrupt slut då han hittades i badet med två strippor. Han gjorde dock comeback som mannen bakom den största CIA-operationen i USA:s historia, genom att stödja afghanska rebeller under Sovjet-ockupationen."

Den här filmen fick jag för länge sedan, men den har helt fallit i glömska. Den var med i det underbara paketet jag fick av Görel i En bok om dagens härliga julklappspåse large.
Nu har jag i alla fall sett filmen, och jag gillade den väldigt mycket. Rollistan är toppen, med idel kända namn, och filmen handlar om mer än bara ytliga ting så man får faktiskt lite historia och politik serverat på ett mycket elegant sätt.
Maken kom hem när jag satt och tittade på filmen och han gillade den också väldigt mycket. Vare sig man är intresserad av politik eller historia så handlingen lätt att ta till sig.


Betyg:
4 av 5

Filmfakta:
Skådespelare: Tom Hanks, Julia Roberts, Philips Seymour Hoffman
Speltid: 98 minuter
Releasedatum (DVD): 2008-05-28
Ådersgräns: 11 år

Inga kommentarer: