fredag, februari 20, 2009

Hemlös - Mary Arrigan

"För Matthew, som bor på gatan, är livet fullt av faror. Gäng. Droger. Kyla. Hunger. Allt känns hopplöst tills han stöter ihop med en person som verkar vilja hjälpa honom. Men han vet inte riktigt vad han ska tro. Är det för bra för att vara sant?
Den prisbelönta, irländska författaren Mary Arrigan har en förmåga att skriva lättläst och spännande för unga läsare, och hon väjer inte för svåra ämnen. Med "Hemlös" har hon skapat en ovanlig ungdomsbok i det korta formatet om en pojkes hårda liv på gatan."

Den här boken fick jag som recensionsexemplar från Argasso förlag, och jag såg fram emot att läsa lite bra ungdomslitteratur. Tyvärr är inte det här speciellt bra. Jag tycker att författarinnan glorifierar uteliggarlivet alldeles för mycket. Visst händer det tråkiga saker även för Matthew, men allt löser sig alldeles för bra för att det ska kännas riktigt bra.
Boken rekommenderas för barn från 13 år, och jag tror personligen att barn och ungdomar i den åldern behöver och vill ha lite mer verklighetstroget än vad det är i den här boken.
Jag kan inte låta bli att jämföra det här med det som Christina Wahldén har skrivit, och det här är otroligt långt ifrån Wahldén i kvalitet. Wahldén drar sig inte för att visa på lite mer realistiska händelser än vad Arrigan gör i den här boken.
Jag tycker att åldersgränsen för den här boken skulle passa bättre från ca 9 år.

Betyg:
2 av 5

Bokfakta:
Författare: Mary Arrigan
Förlag: Argasso förlag
Antal sidor: 88
Utgivningsår: 2009-01
ISBN: 9789185071630

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läste denna förra veckan och kan bara hålla med, allting verkar så himla enkelt! Han hinner vara "ute" i typ fem minuter så träffar han en snubbe som stjäl mat åt honom osv. Inget jag hade velat läsa som 13-åring.

Ango sa...

Frida:
Jag satt också och funderade på om det här hade varit en bok jag velat läsa när jag var 13 år (eller äldre) och kände att det inte var det. Jag tror att min 8-åriga dotter skulle tycka att den var spännande däremot.
Den är för enkel. Storyn nästan glorifierar livet som uteliggare och säger att det ordnar sig jättebra. Det hade kunnat vara en bra story!

Kram
/Ango