lördag, mars 06, 2010

Alice i underlandet

"Livet kommer snart att överraskande förändras för 19-åriga Alice Kingsley. En dag i trädgården följer hon efter en kanin och när han försvinner in i sitt kaninhål tittar Alice in där och faller. Hon faller länge och efter det så är ingenting sig likt. Vad Alice inte vet är att hon varit i Underlandet en gång förut som barn, men hon har inget minne av den händelsen. Vad som helst verkar kunna hända i det fantastiska Underlandet. Här möter hon nu en uppsjö av annorlunda och speciella invånare, som Hattmakaren, Filurkatten, den storrökande larven Absalom, den obehagliga Vita Drottningen och hennes ondskefulla äldre syster Hjärter Dam, den griniga härskarinnan av Underlandet."

Jag har aldrig varit något fan av Alice i underlandet, men båda döttrarna ville se den, så jag följde med.
Vi var och såg den på premiärkvällen, och trots att vi varit på flertalet premiärer här i vår lilla håla, så har jag aldrig sett biografen full tidigare! Kul att se!

Filmen var lite skrämmande i början för min 7-åring, medan 9-åringen inte tyckte att det var speciellt läskigt.
Eftersom det var i 3D blev upplevelsen lite annorlunda, och mer "verklighetstrogen". Det gjorde att upplevelsen blev lite mer skrämmande också.
I det stora hela är det en härlig film som bjuder på överraskningar i 3D. Barnen tyckte att filmen var bättre än vad jag tyckte.

Betyg:
4 av 5

Filmfakta:
Regissör:
Tim Burton
Skådespelare: Johnny Depp, m.fl.
Åldersgräns: 11 år
Speltid: 108 min
Premiärdatum: 2010-03-03

Inga kommentarer: