måndag, juni 28, 2010

Mästerdetektiven Blomkvist - Astrid Lindgren


"Mästerdetektiven Blomkvist är bara tretton år, men en mycket skicklig detektiv i alla fall. Han bor i en liten idyllisk småstad tillsammans med Anders och Eva-Lotta. Glada strider utkämpas mellan Vita Rosen och Röda Rosen, och allting är så härligt som det bara kan vara när man har sommarlov. Men så händer något som bryter av leken och kastar mästerdetektiven och hans vänner in i livsfarliga äventyr. "Ett farligt yrke, detektivyrket", säger mästerdetektiven. Och han har alldeles rätt."

Det här är också en bok jag missade att läsa som barn, men nu har jag tagit igen det.
Det märks att boken har 60 år på nacken, då språket är väldigt ålderdomligt, men för min skull gör det ingenting. Jag gillar det här. Jag tycker att det är en underbart härlig bok som andas Astrid Lindgrens finurlighet. Det finns ingen som hon som kan beskriva miljöer så man till och med känner dofterna genom boksidorna!
Kalle Blomkvist är ännu en härlig "unge" i Lindgrens anda och det går inte att inte tycka om honom och hans kompisar Anders och Eva-Lotta.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Astrid Lindgren
Förlag: Rabén & Sjögren
Antal sidor: 181
Utgivningsår: ursprungligen 1946
ISBN: 9789129657609

Inga kommentarer: