tisdag, juli 13, 2010

Mysterium för utomjordingar - Rose Lagercrantz



"Berättelsen utspelar sig i den skola där Humlan, bokens hjältinna, börjar i fjärde klass. Hon har precis flyttat från landet till Stockholm med pappa och lillayster, medan mamman har stuckit till England.
Plötsligt ligger det ett äkta pärlhalsband i Humlans bänk, men när ägaren dyker upp är det spårlöst borta. Humlan måste lösa fallet, men det är inte så lätt eftersom det vimlar av fingeravtryck i ett klassrum! Och inte blir det lättare då hon själv är gravt misstänkt.
Förutom själva klassrumsmysteriet innehåller berättelsen flera skikt. Där finns några utomjordingar i den bok som Humlan håller på att läsa. Eller finns de på riktigt? Betyder det i sådana fall att deras lömska invasionsplan kommer att iscensättas? Humlan måste försöka stoppa den! Och där finns också den problematiska relationen mellan föräldrarna. Humlan kan inte lösa den, men hon måste i alla fall få veta vad som hänt - för att kunna förklara för lillasyster på ett sätt som hon förstår, och för att själv inte helt förlora sin tillit.
Trots alla svårigheter bibehåller Humlan boken igenom sin barnsliga optimism och intalar ständigt sig själv: "Rätt som det är går det!" "

Även det här var kurslitteratur. En härlig bok, som jag tror att mina barn skulle gilla. Jag har valt att inte läsa böckerna för dem eftersom jag behöver fokusera på handlingen på ett annat sätt än vad jag skulle kunna om jag läser dem högt.

Jag gillar handlingen eftersom den spänner över flera plan. Det är en ganska allvarlig handling som löper parallellt med den handlingen som handlar om Humlans skola och mysteriet med det försvunna halsbandet. Det handlar också om Humlans känslor över att hennes mamma lämnat familjen och flyttat till London, och om Humlans skuldkänslor gentemot sin lillasyster Florrie som alltid blir ledsen när Humlan är borta.
En läsvärd bok som passar bra från ca 8 år.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Rose Lagercrantz
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2007-03
Antal sidor: 160
ISBN: 9789163848810

2 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Låter trevligt men vad betyder "kurslitteratur"?

Ango sa...

Monika:
Jag läser två sommarkurser i barnlitteratur. Den ena handlar om deckare och spänningslitteratur för barn och ungdomar. Den här boken är en obligatorisk bok i kursen.
När jag har skrivit att en bok är kurslitteratur har jag alltså läst en kurs i litteraturvetenskap och "tvingats" läsa just den boken i studiesyfte.