lördag, juli 24, 2010

Prinsessan och mördaren - Magnus Nordin


"En ung man hittas vid en soptipp. Han lever, men knappt.
I stockholmsförorten pågår det vanliga livet: Markus är kär i Nina som är kär i Jajje, Teo skiter i skolan och Lenita intrigerar.
Men vad är det som händer under ytan? Hur nära inpå finns mördaren?"

Jag har aldrig stött på Magnus Nordin tidigare, och hade det inte varit för att jag var ”tvungen” att läsa boken som kurslitteratur, hade jag aldrig läst den. Jag är väldigt känslig för titlarna på böckerna. Är de fel för mig, läser jag inte boken. Den här bokens titel Prinsessan och mördaren var verkligen fel. Den lät som ett taffligt försök till att efterlikna en titel på en saga ungefär. Först en bit in i föll titeln på plats. Titeln är ännu ett sätt att förvirra läsaren.
I boken får man träffa ungdomar som går i en åttondeklass. Kärlek, vänskap och falska intentioner varvas med mord, missbrukande föräldrar och en lärare som påstås ha ett förflutet som yrkesmilitär. Denna blandning blir en mycket spännande rätt som inte går att lägga ifrån sig förrän den är helt slut. Under större delen av handlingen spekulerar jag i vem som är mördaren, men tänker att min lösning är alldeles för enkel, och visst är det så. Först på slutet får man veta vem som är mördaren. Vad som är lite frustrerande är dock att man aldrig får veta varför just den här personen är mördaren och varför han valt ut just dessa offer.

Betyg:
4
av 5

Bokfakta:
Författare:
Magnus Nordin
Förlag:
Bonnier Carlsen
Antal sidor: 237
Utgivningsår:
2003
ISBN: 9789170012907

1 kommentar:

klok som en bok sa...

Heller aldrig hört talas om denna men det låter ju bra.