måndag, december 03, 2012

En blomma i Afrikas öken

"Som 5-åring blir Waris Dirie omskuren, och som 13-åring blir in bortgift. Det är inte så konstigt att den tonåriga somaliska flickan flyr till Europa. Hon lever under en tid på Londons gator som en illegal invandrare, tills en barmhärtig kvinna erbjuder henne vänskap och tak över huvudet. Efter ett tag får hon jobb på en snabbmatsrestaurang där en modefotograf faller för hennes exotiska utseende. Waris förvandling till internationell toppmodell kan börja.

En blomma i Afrikas öken är baserad på Waris Diries bästsäljande självbiografi och skildrar hennes omtumlande flykt från hemlandet till en tillvaro som en av världens största supermodeller - och idag ledare i kampen mot könsstympning. Det är ett gripande och varmt drama om att återskapa sitt liv och en ilsken uppmaning att stoppa en barbarisk tortyr som drabbar kvinnor världen över."

Jag läste den här boken för några år sedan, och var väldigt tagen av den! Vad kvinnlig kösstympning verkligen innebar hade jag till bara ett par år innan det att jag läste boken, varit lyckligt ovetande om! Plötsligt kastade någon den smärtsamma kunskapen om kvinnlig könsstympning i mitt knä och återigen kände jag sådan avsky för vad patriarkatet kan åstadkomma genom att hävda att det är i Guds namn (eller Allah eller Mohammed eller Buddah eller vad tusan man nu vill kalla det)! Som kvinna och mamma skar det i mitt hjärta! Vetskapen om att kvinnor i min omgivning kunde ha genomgått detta.Vetskapen om att barn tvingas genomgå detta fortfarande...
Filmen bygger såklart på boken, och man får följa Waris kamp i en ny värld, i London. Detta blandas med återblickar till hennes barndom, och självklart även den dag som förändrade hela hennes liv...dagen för könsstympning! Den scenen är fruktansvärd och jag ville bara slå sönder TV:n och krypa in och rädda den lilla flickan! Min 10-åriga dotter satt också och tittade och jag försökte förklara vad det var för något och varför det gjordes. Ingen av oss kunde titta på hela scenen!
Hela den här debatten är enormt viktig! Vi måste fortsätta ta avstånd och markera att detta inte är ok. Inte idag, inte i vår värld! Barnen, och kvinnorna, är värda så otroligt mycket mer än det lidande som detta är!
Filmen är väldigt bra, och det är humor och allvar i en bra blandning. Det finns dock starka scener som väcker mycket känslor!

Betyg:
4 av 5

Filmfakta:
Regissör: Sherry Horman
Skådespelare: Liya Kebede, Sally Hawkins, Craig Parkinson, Meera Syal, Anthony Mackie, Juliet Stevenson, Timothy Spall, Soraya Omar-Scego 
Speltid: 122 min
Inspelningsår: 2009
Releasedatum: 2011-07-13
Åldersgräns: 15 år

Inga kommentarer: