tisdag, augusti 05, 2008

Broder Odd - Dean Koontz


"Berätta för mig, Oddie. De orden, uttalade mitt i natten av ett sovande barn, får nackhåren att resa sig på den unge mannen som vakar over henne. Detta var ett favorituttryck hos Stormy Llewellyn, hans förlorade kärlek, och Stormy är död, borta för alltid från denna världen. Längs de kusliga korridorerna i det isolerade klostret där han sökt lugn och ro, jagar Odd Thomas andar av en oändligt mycket mörkare natur.

S:t Bartolomeusklostret reser sig i ensamt majestät bland de vilda bergstopparna i Kaliforniens High Sierra, en fristad för övergivna barn, och en tillflykts- ort för dem som söker insikt. Odd Thomas har kommit dit för att lära sig att leva sitt liv fullt ut igen, och bland de excentriska munkarna, de övriga gästerna, och nunnorna och studenterna i den intilliggande klosterskolan, har han börjat finna sin väg. De tysta andarna som besökte honom i hans tidigare liv är barmhärtigt frånvarande.
Men bekymmer har en förmåga att hitta Odd Thomas, och det halkar in på hans stig i form av de olycksbådande bodacherna han mött tidigare, de svarta skuggorna som förkunnar död och förödelse, och som kommer en sen decemberkväll för att sväva över klostrets mest värdefulla skyddslingar. Odd står mot en fiende vars styrka han aldrig tidigare mött, och han inleder en mystisk resa, som överglänser allt han förut varit med om."

Det här är en väldigt märklig bok! Det är mitt första möte med Dean Koontz och jag trodde att jag skulle gilla hans böcker (ja, nu har jag ju bara läst den här, så jag ska väl inte uttala mig om alla hans böcker), speciellt som han ofta jämförts med Stephen King, min favoritförfattare i tonåren. Den här boken är som sagt märklig. Jag får ingen känsla för den. Jag läser och läser och tycker varken bu eller bä, jag är fylld av tankar på att försöka förstå handlingen, för den förstår jag inte alls till och från. Vet inte om jag är ovanligt trög efter alla heta dagar, men jag är mest förvirrad över det här! Till slut bestämmer jag mig för att nä, det här är inte bra...bara konstigt! Jag förstår inte ens Koontz sätt att skriva. Humor och ironi, ja, visst det dryper boken av, trots att den ska vara mystisk och spännande, men ibland känns det som det inte är bokens karaktärer som "pratar" eller "tänker" utan Koontz själv. Väldigt märkligt och förvirrande!

Betyg:
1 av 5

Bokfakta:
Författare: Dean Koontz
Förlag: Bra Böcker AB
Utgivningsår: 2008
Antal sidor: 318
ISBN: 9789170025747

1 kommentar:

John D sa...

Tror inte du förstår Deans sätt att skriva riktigt, tidigare gillade jag Kings böcker men där har du en som skriver skumma böcker numera.Odd Thomas serien är kanon och det är en fördel att läsa dem i ordning för att få ett sammanhang, kanon 5 av 5 men smaken är som b... :-)