lördag, augusti 16, 2008

Inte mer än fullt tack - Benny Haag





"Detta är en dramatisk berättelse
om en farfar, en pappa och en son som super.
Om hur spriten tar död på kärleken till den älskade och kärleken till barnen. För den som super blir lögn till sanning tills personen en dag vågar ställa frågan: vad är det egentligen som betyder något?"

Jag hade inte en aning om att Benny Haag skrivit böcker, men läste i Hillevi Wahls blogg om hans senaste bok Makt, mod och motstånd, och blev nyfiken. Kikade på bibblan och hittade den här boken, som jag genast lånade och läste direkt när jag kom hem.
Det är en gripande historia om hur alkoholen förstör allt runt omkring den som super. Historien handlar om hur destruktiv alkoholen är i generation efter generation.
Det var en speciell händelse i boken som fick mig att reagera extra starkt, eftersom jag själv upplevt en liknande händelse i min närhet.

Boken handlar om Haag själv, hur han växte upp i ett hem med en alkoholiserad far, och hur han lovade att aldrig bli likadan, och hur han ett antal år senare höll på att förlora sin fru, sina barn, sitt hem, allt...till alkoholen!
Det är ingen "tyck-synd-om-mig"-känsla i boken, tvärtom är det enkelt, beskrivande och sanningsenligt.


Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare: Benny Haag
Förlag: LL-förlaget
Antal sidor: 103
Utgivningsår: 2007-02
ISBN: 9789170531002

1 kommentar:

Amoroso sa...

Låter helt klart mkt intressant, tack för tipset!