tisdag, augusti 26, 2008

Smuts - Katarina Wennstam


"Jonas Wahl är framgångsrik advokat. Han har enstark och vacker fru, fina barn och ett i varje detalj designat hus. Jonas karriär har tagit ordentlig fart och han har fått ett erbjudande från TVatt kommentera en traffickingrättegång som dominerar Sveriges nyhetsbevakning. Vad ingen vet är atthan spelar ett mycket högt spel i medias strålkastarljus.
Hustrun Rebecca hanterar sin chefsposition påTVperfektoch borde kunna luta sig tillbaka då barnen mår bra och alla berömmer henne för deras vackra hus. Men det finns en krypande känsla av att allt inte står rätt till och Rebecca undrar ofta vad Jonas gör alla kvällar han jobbar över. Men hon är en kvinna som har gjort förnekelsen till en konst och som ständigt putsar på familjens fasad - utåt sett en lyckad yrkeskvinna, mor och maka, men inombords växer tvivlen kring livet och äktenskapet.
Samtidigt utvecklas deras 14-åriga dotter Emma snabbt och hennes begynnande sexualitet pockar på. Emma lockas och skräms av sina egna fantasier och omvärldens reaktioner. Skammen bränner - men vem är det egentligen som är skamlig?"

Den här boken är väldigt bra, och spelar på ett allvarligt tema.
Jag har hört flera uttrycka att de tycker att boken är väldigt klichéartad, men tyvärr är väl hela verkligheten kliché?! Även om boken är fiktiv, tror jag att den skulle kunna beskriva verkligheten, just den dubbelmoral och skenhelighet som finns i samhället när det gäller prostitution (bl a).
Wennstam skriver på ett bra sätt, och det märks att hon har kunskap om ämnet...och att hon brinner för det.
Det enda jag inte riktigt gillade med boken var slutet. Det kändes lite hastigt, och oavslutat. Jag hade gärna velat få veta mer om de radikala feministerna som gjorde sitt utspel på slutet. Men, bortsett från det så är det här en kanonbok!

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare:
Katarina Wennstam
Förlag: Albert Bonnier Förlag
Antal sidor: 402
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9789100116385

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den här gillade jag med, även om jag inte skulle ge den en 5:a i betyg. Men den kändes trovärdig och realistisk.
Har du sett att det kommer en fristående fortsättning "Dödergök" i oktober?

Kerstin sa...

Ja, visst är det konstigt att man inte kan beställa bara en bok i taget??! =)

enAnnan sa...

Haha, jag fick för mig att jag skrivit just så : och här har vi det:
"Jag gillar bokens förnedring.
Känslorna av just smuts och skam. För på något sjukt sätt kan jag känna dem. Katarina förmedlar dem bra.
Jag gillar inte schablonbilden av rik blundande familjefru som accepterar och förlåter. Schablonbild förresten, hur många advokat/journalistfamiljer har den ekonomin???
Sedan gillar jag inte heller hur dottern hela boken igenom tror att det är FEL att vara kåt och tycka om sex, att ingen kan ställa henne till rätta. För jag är övertygad om att även 14-åriga tjejer kan läsa denna bok, och då vill jag att de ska se uttryckligt att det ÄR okej. "

:)

Kramar