söndag, augusti 06, 2006

Carambole


"En man kör på en 14-årig pojke som dör ögonblickligen. Det är mörkt och regnigt och han smiter från olycksplatsen. Ett misstag han bittert får ångra och som förändrar hela hans liv. För Van Veeteren blir det ett fall som drabbar honom personligen, ett fall som kostar honom en av sina käraste..."


Filmen är som svenska deckare brukar vara. van Veeteren, Beck och Wallander, alla är de i mångt och mycket lika varandra.
Carambole var min första film om van Veeteren, och jag är positivt överraskad. Har inte läst boken av Håkan Nesser innan, men har under flera år tänkt göra det, men det blir liksom aldrig av. Nu kanske jag skulle ta och läsa den i alla fall.
Filmen är ganska bra, spännande och man väntar verkligen på att få se upplösningen på det hela. Lite långtråkig på sina håll, men i det stora en bra film att se när det regnar en söndag.
Betyg: 3 av 5

Filmfakta:
Regi: Daniel Lind Lagerlöf
Skådespelare: Sven Wollter, Thomas Hanzon, Eva Rexed, Peter Andersson m fl.
Genre: Thriller
Åldersgräns: 11 år
Filmlängd: 98 min
Releasedatum: 2005-12-14

1 kommentar:

enAnnan sa...

Jag har utmanat dig i min blogg.
Antar du den?

Kramar