fredag, augusti 11, 2006

Utmaning

Jag har blivit utmanad av Anna så här kommer mina svar:

1) En bok som förändrade ditt liv?
~Hm, jag skulle nog säga att det var "Att växa genom möten" av Kay Pollack. Den har gett mig en ny syn på andra människor som man möter i livet.

2) En bok du läst mer än en gång?
~ "I skuggan av Jane" - Robert Kimmel Smith

3) En bok du skulle vilja ha med på en öde ö?
~ "Vad du kan äta i naturen" Av Nisse Vilding *ler*.

4) En bok som fick dig att skratta?
~ "Hemma hos Martina" - Martina Haag. Jösses, vad jag kände igen mig i det hon skrev. Tankar kring hemmet, sig själv, sina barn sin tredje graviditet, allt.

5) En bok som fick dig att gråta?
~ Det finns flera jag gråtit till/av. Den senaste var "Smärtans barn" - Waris Dirie (se recention i tidigare inlägg). Den handlar om kvinnlig könsstympning!

6) En bok du önskar hade skrivits?
~ Hm, det har väl skrivits en bok om allt vid det här laget. Kanske någon om hur man lyckas få 48 timmar på ett dygn...

7) En bok som inte borde skrivits?
~ "Fiendens Fiende" - Jan Guillou. Jag försökte i 6 månader med att läsa den. Började om 4 gånger, men nej, det var en riktig skräpbok... Jag är ingen fan av Jan Guillou över huvudtaget. Jag blev imponerad av boken Ondskan när jag läste den för närmare 15 år sedan, men filmen var tyvärr inte lika bra. I övrigt gillar jag inte Guillous alster.

8) En bok du just nu läser?
~ "En spricka i kristallen" - Cecilia von Krusentjerna, "Ett litet barns dagbok" - Daniel N. Stern (spädbarnspsykologi), och "Texter ur psykologin" (studiebok med korta texter från de största psykologerna genom tiderna som Freud och Jung)

9) En bok du tänkt läsa?
~ Jag har flera som ligger i en hög; "Män som hatar kvinnor"- Stieg Larsson, "Skam" - Karin Alvtegen och "Brott och minne", brottsstycken som behandlas ur psykologisk synvinkel (det märks att jag pluggar psykologi, va?).

Tack, Anna! Det var jätteskoj med den här utmaningen!

Inga kommentarer: