måndag, november 05, 2007

Den du inte ser - Mari Jungstedt

"Det är blomstrande försommar i Visby.
Gotland inväntar turistsäsongen.

Efter att ha bråkat med sin pojkvän på den årliga sommarfesten med vännerna går Helena Hillerström ut med hunden. På den dimmiga stranden möter hon någon. Hon återfinns brutalt mördad.
När småbarnsmamman Frida Lindh efter en kväll på krogen hittas mördad på ett liknande sätt, också hon med trosorna intryckta i munnen, står det klart för kriminalkommissarie Anders Knutas att han har med samma gärningsman att göra. Någon som säkerligen kommer att mörda igen.

Mediauppbådet är stort. Paniken sprider sig och är på väg att lamslå hela ön. Väljer mördaren slumpvis, eller finns det en plan och i så fall, vem blir nästa offer?"

Det här är min första bok av Jungstedt, och jag hade nog ganska höga förväntningar på boken. Nu är jag inte så jätteimponerad av den här. Den är bra, ja det är den. Helt klart läsvärd, men det är lite segt stundtals. Boken hade kunnat kortas ner lite genom att ta bort lite från mitten av boken.
Slutet är bra och rafflande och är som en riktig kriminalroman "ska" vara.
I det stora hela är det en bra bok, en bra verklighetsflykt, och jag kommer definitivt läsa hennes andra böcker också.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Mari Jungstedt
Förlag: Albert Bonniers förlag AB
Antal sidor: 411
Utgivningsår: 2005-11
ISBN: 9789100110659

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag är också väldigt förtjust i hennes böcker :-)

enAnnan sa...

Jag gillar Jungstedt!

Kerstin sa...

Precis den här boken stoppade jag i väskan idag =) Ska börja läsa den på tåget hem från jobbet idag.