tisdag, november 20, 2007

I denna stilla natt - Mari Jungstedt


"Det börjar närma sig advent och snön faller redan över det vindpinade Gotland. Fjortonåriga Fanny Jansson försvinner spårlöst en kväll på väg hem från stallet.
När kriminalkommissarie Knutas och hans kolleger vid Visbypolisen börjar utreda Fannys liv växer bilden fram av en ensam flicka med ett för stort ansvar för hemmet, en alkoholiserad mamma, en frånvarandepappa och en påtaglig avsaknad av vänner.Men någon har Fanny träffat i hemlighet.
Har hennes försvinnande något samband med det besinningslösa mordet på den avdankade fotografen Henry Dahlström i en källare ett par veckor tidigare? Anders Knutas söker intensivt efter beröringspunkter, pressad av bristen på ledtrådar men också av mediedrevet vars intresse växer för varje dag som går utan att Fanny hittas. En av journalisterna är TV-reportern Johan Berg, tillbaka på ön för att bevaka händelserna. Där återser han Emma Winarve som han försökt glömma.
Gotlänningarna pyntar till jul, men i ljusens skuggor vandrar en mördare."

Äntligen kom jag över min olust att läsa böcker igen. Jag tragglade med flera böcker utan att slutföra dem, men nu har jag slukat deckare igen.
Mari Jungstedts böcker är lättlästa och spännande, och inte så speciellt förutsägbara. Upplösningen kommer först de sista sidorna, och så även i den här boken.

Lite banal kan jag tycka att följetongen Johan och Emma känns, och den känns extra överflödig i den här boken. De finns där som en sidohistoria, som jag faktiskt lika gärna hade kunnat vara utan eftersom den inte tillför boken så mycket.
Trots den historien är boken mycket läsvärd, och jag ska snart ta och fortsätta min Mari Jungstedtresa.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Mari Jungstedt
Förlag: Albert Bonnier förlag AB
Antal sidor: 337
Utgivningsår: 2005-07
ISBN: 9789100108274

Inga kommentarer: