tisdag, december 04, 2007

Bokfemman v. 49

Nu har jag inte varit med på bokfemman på ett par veckor, av den enkla anledningen att temat för veckan inte har funkat med mig. Vecka 47 handlade det visserligen om deckare och DET har jag ju läst många, men jag orkade inte ransonera ner mig till bara 5. Förra veckans tema var Fantasy, och DET har jag ingen läserfarenhet alls av. Det bästa jag kan prestera där är när jag i början av tonåren försökte läsa J.R.R. Tolkiens Sagan om ringen, men jag läste inte ens halva innan jag tröttnade. Inget tema för mig alltså.
Nu är jag tillbaka, och ska försöka presentera min femma den här veckan.

Temat för veckans Bokfemma är "mamma". Välj fem böcker som du associerar med ordet.

  • Tätt intill dagarna - Mustafa Can
    Den här boken är en enda stor hyllning till en mamma. En underbar bok, som är finstämd och en kärleksförklaring till den kvinna som bar och födde Mustafa Can.

  • Att bli mamma till sin mamma - Maj Fant
    Den här boken är det många, många år sedan jag läste, men det är en ständigt aktuell bok. Att som barn kämpa med och mot sin förälders åldersdemens. Fant beskriver de våndor både hon och hennes mamma går igenom, och Fant beskriver på ett fint sätt kärleken till en mamma.

  • Bröderna Lejonhjärta - Astrid Lindgren
    Den här boken är med av två skäl, dels för mammorna i boken och dels för att den påminner mig om min mamma, när vi var och såg en teaterföreställning av just Bröderna Lejonhjärta (och att det här var min absoluta favoritbok i barndomen).

  • Mamma sa att jag var sjuk - Julie Gregory
    Den här boken behandlar Münchhausen by proxy, ett syndrom som drabbar främst mödrar. Det är en skrämmande bok, om en mamma som utåt är väldigt rädd om sin dotter, men som på insidan hittar på den ena sjukdomen efter den andra som dottern har.

  • Ett barn blir till - Lennart Nilsson
    En lite annorlunda bok i min bokblogg. Det finns många, många mödrar (och fäder) runt om som har läst och tittat i Lennart Nilssons fantastiska bok med dessa otroliga bilder från livet i livmodern.
    Jag läste den när jag väntade äldsta dottern, men har bläddrat och tittat i den många, många gånger efter det.






Det var min femma den här veckan. Ett jätteroligt, men svårt som vanligt, tema!
Hur ser din femma ut?

5 kommentarer:

Amoroso sa...

Vad glad jag är att jag hittade hit till din blogg, via bokfemman! Härlig blogg du har! Hit kommer jag garanterat igen!

*Malin* sa...

Din nummer 4 har jag läst lite om och den verkar intressant om än skrämmande. Jag blir så deppig när jag läser såna böcker och ännu mer om de är verkliga så jag försöker begränsa mig till att inte läsa för många för ofta. Samtidigt är det ju nyttigt att läsa dem.

Jämtlandstösen sa...

Ja, Ett barn blir till är en fantastisk bok!

Ango sa...

amoroso - nu vill jag sjunga dig milda sånger: Tack! Vad roligt att du gillar bloggen! Hoppas du hittade något bok- eller filmtips.

*malin*:
Boken "Mamma sa att jag var sjuk" är riktigt skrämmande. Hade jag inte haft egna barn hade jag säkert reagerat lite mindre än jag gjorde nu.
Boken är ändå bra och helt klart läsvärd.
Det ÄR jobbigt att läsa en del livsskildringar. Ibland slinker det in såna i mitt läsande, men det får inte bli för många.

jämtlandstösen:
Visst är boken fantastisk! Mina barn tycker att det är kul att titta på bilderna nu och se vad som händer i magen...och att de tänker på att de faktiskt också har varit så små och sett ut så där!

Kram
/Ango

Ango sa...

ivana eklund:
Tätt intill dagarna tyckte jag var så underbar och en sån fantastisk berättelse om en mamma.
Lennart Nilssons bok kom jag på när jag satt och valde mellan några andra böcker. Nilssons bok är verkligen "att BLI mamma" för mig.

Kram
/Ango