lördag, december 01, 2007

Rapsbaggarna - Karin Brunk Holmqvist


"Utanför Onsdala på Österlen bor bröderna Henning och Albert på en liten gård. De är runt sjuttio och från åkern bakom sitt uthus har de fin utsikt ner mot föräldrahemmet. En dag får de veta att deras barndomshem ska säljas till någon som ska öppna ett hem för missbrukande kvinnor. Vid samma tid passerar en polishelikopter på låg höjd över brödernas gård. Poliserna får se något märkligt nere på åkern som det återvänder senare för att titta närmare på."

Det här är en alldeles underbar bok. En bok som verkligen ger mersmak.
Boken handlar om två gamla gubbar som är välkända i byn, och dessa två karaktärer är så härligt beskrivna.
Det är inte mitt första möte med Karin Brunk Holmqvist, då jag läst en krönikasamling av henne tidigare (Mintgrodornas återkomst). Det är mitt första möte med hennes romaner och jag älskar hennes sätt att skriva och hennes sätt att berätta. En från början banal historia växer och blir något helt underbart. Personskildringarna gör att man läser boken med ett leende och en känsla av igenkännande.
Vill du läsa något "annorlunda" (dvs inte deckare eller kärleksroman) så rekommenderar jag verkligen den här!

Betyg:
5
av 5

Bokfakta:
Författare:
Karin Brunk Holmqvist
Förlag: Kabusa Förlag
Antal sidor: 239
Utgivningsår: 2006-03
ISBN: 9789189680838

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kikar in för att önska en trevlig helg. Även nyfiken på nya boktips.
....Lena

Ango sa...

Lena:
Tack detsamma! Hoppas du får en riktigt härlig första advent imorgon!
Hittade du något som verkade intressant?

Kram
/Ango