tisdag, december 18, 2007

Bokfemman v. 51

Nu är det dags för årets sista Bokfemma. Jag har inte varit med på så jättemånga, men några i alla fall, och det har verkligen varit jätteroligt! Lika roligt att läsa andras som att skapa en egen femma. Vissa veckor har femman varit jättesvår och vissa veckor jättelätt.
Den här gången blir den ganska svår. Vilka fem ska jag välja?

Veckans tema är årets bästa böcker. Nämn dina fem favoriter från årets läslista.


  • Kärleksbarnet - Hillevi Wahl
    En otroligt stark bok om att växa upp med alkoholiserade föräldrar. Jag kände till viss del igen mig själv som barn i huvudpersonen. Det gjorde nog att jag stundtals kände väldigt, väldigt starkt för boken.



  • Bortom mammas gata - Alexandra Pascalidou
    Boken visar hur skevt samhället är, och hur vissa personers agerande får förödande konsekvenser för andra.
    Pascalidou skriver väldigt utelämnande om sin uppväxt, bortom mammas gata. Hon visar hur hennes otroliga styrka växte fram, och formade henne till den otroliga person hon är idag!



  • Anhörig - Katerina Janouch
    Det här är också på temat alkoholism, men här ur en vuxens perspektiv. Här får man följa vardagen hos en medberoende som ständigt kommer med ursäkter å den missbrukandes vägnar. Även här kände jag viss samhörighet med huvudpersonen.



  • Grabben i kuvösen bredvid - Jonas Helgesson
    Det här är definitivt en av de absolut roligaste böckerna jag har läst i år. Det känns egentligen fel att säga att den är rolig, eftersom Helgesson utelämnar en väldigt stor del av sig och sitt handikapp, men han har verkligen skrivit den med glimten i ögat och man känner att han är en trygg och stabil person. Underbar är boken och även här kunde jag känna igen delar av det han skrev i och med att min äldsta bonusson också är CP-skadad.



  • Midvinterblod - Mons Kallentoft
    Första boken var väldigt lovande, och jag hoppas det blir en triologi som det är sagt av det här. Jag kommer definitivt att läsa de andra också.
    Den här boken utspelar sig på min hemmaplan, Linköping och Ljungsbro, vilket gör att det är jättekul att se de verkliga platserna framför sig när man läser.

Min femma hade lätt kunnat bli en tjugofemma istället. Jag har läst MÅNGA väldigt, väldigt bra böcker i år. Nu fick jag inte med Stieg Larsson eller Linda Olsson till exempel...
Jag har kunnat konstatera, i mina listor, att det är främst kvinnliga svenska författare som jag finner vara bäst. Ganska intressant för min egen del eftersom jag alltid sett mig själv som konsument av böcker skrivna av amerikanska män. Så verkar det inte vara alltså.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Midvinterblod lät spännande... :D

Anonym sa...

Anhörig är en jättebra bok....och Midvinterblod är en bok som jag tänkt läsa så småningom. Den verkar riktigt bra.
Vill passa på att önska dig en riktigt God Jul.
Hälsningar Lena

Ango sa...

www.mediabrus.dinstudio.se:
Midvinterblod gillade jag väldigt, väldigt mycket.
Boken är väldigt lättläst, samtidigt som den är spännande.

ivana eklund:
Kärleksbarnet var en hemsk bok egentligen, med tanke på ämnet. Den var tidvis jobbig att läsa, speciellt som man vet att alldeles för många barn är just så kallade kärleksbarn.

Lena:
Ahörig var verkligen en bra bok, och en viktig bok. Ofta glöms de anhöriga bort i ett missbruk, trots att de anhöriga är precis lika beroende som missbrukarna!
Hoppas du också fick en underbar jul! Här blev den precis som vanligt; med alldeles för många klappar och alldeles för mycket mat *s*.

Kram
/Ango