fredag, december 28, 2007

Borde vetat bättre - Inger Jalakas


"Ett nyfött barn kidnappas p Östra sjukhuset i Göteborg. Mamman, Helena Hansson, har precis flytt från barnets far, som misshandlat henne.Är det en tillfällighet att just hennes barn försvinner? Eller är det som Helena tror, att kidnappningen är en makaber hämnd iscensatt av pappan?Kriminalinspektör Margareta Nordin kopplas in på fallet. Hon är böjd att instämma i Helenas åsikt. Men har de rätt? Hur har han i så fall gått till väga? Och vad har hänt med barnet?"

Det här är mitt första möte med Jalakas kriminalromaner.
Jalakas har skrivit många böcker, men trots det har jag missat att hon har skrivit ett antal kriminalromaner. Nu har jag börjat läsa dem, och det här var den första.
Boken är väldigt lättläst och har ett ganska enkelt språk. Den utspelar sig i Göteborgs polisdistikt där man får följa Margareta Nordin.
Boken blir aldrig speciellt spännande, men den fångar ändå intresset, och det blir svårt att lägga ifrån sig den. Jag sträckläste den i stort sett. Jag ville veta hur det skulle gå.
Jag har flera böcker om Margareta Nordin i bokhyllan som ska läsas så småningom, för det här gillade jag och vill läsa mer av.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Inger Jalakas
Förlag: Tre böcker förlag AB
Antal sidor: 268
Utgivningsår: 2002-03
ISBN: 9789170294747

3 kommentarer:

Anonym sa...

Inger Jalakas har jag hört talas om men inte läst. Låter som om det kan vara nåt för mig.
Önskar dig ett gott slut och ett gott nytt år.....Lena

Amoroso sa...

Tyckte att Krokidelens leende var oslagbar! Gott nytt år på dig!

Ango sa...

Lena:
Jag har läst "Mera jävlar anamma mamma" av Jalakas tidigare. Trots att jag inte är någon ensamstående mamma så tyckte jag boken var underhållande. Nu har jag hittat hennes kriminalromaner, och den första var väldigt lovande, även om den inte var speciellt spännande. Den fångade ändå intresset!
Ett riktigt gott nytt (bok- och läs-) år till dig också!

amoroso-nu vill jag sjunga dig milda sånger:
Aha, ännu en bok som måste införskaffas alltså! Jag har Sinne utan svek, Den ryske mannen och Ur min aska liggandes i bokhyllan.
Önskelistan på Adlibris börjar bli VÄLDIGT lång nu *s*.
Ett riktigt gott nytt år till dig också!

Kram
/Ango