måndag, december 29, 2008

Bokhandlaren i Kabul: ett familjedrama - Åsne Seierstad

"När kommunisterna kom brände de mina böcker, sedan tog mujahedin över, men de var för upptagna med att slåss sinsemellan så de glömde bort mig, fast när talibanerna kom hamnade mina böcker på bålet igen." Det blir en reportagebok med många spännande levnadsöden och historiska, kulturella och politiska utvikningar. Åsne Seierstad har en fantastisk förmåga att levandegöra ett förlopp medan det händer utan att teoretisera och hon hittar ofta pregnanta, oväntade detaljer. Hon saknar mycket av den machoprestige som hennes manliga kolleger har och låter människorna komma till tals utan att själv stå i vägen för deras berättelser."

Den här boken blev väldigt, väldigt uppmärksammad när den släppts och den kritiserades för hur den afganska familjen framställdes i boken. Vad som är sant och vad som inte är det, det kan jag inte svara på, men klart är att det är en intressant skildring. Att kvinnosynen är helt annorlunda i vår värd och i deras värld är inget som man behöver tveka över.
I boken tycker jag ändå att kvinnorna får berätta sin syn, och även bakgrunden till varför det ser ut som det gör kommer fram på många ställen, vilket gör att jag tycker boken känns trovärdig.


Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Åsne Seierstad
Förlag: Norstedts Audio
Antal CD: 8
Utgivningsår: 2006-08
ISBN: 9789173132350

Inga kommentarer: