torsdag, december 18, 2008

Rött spår - Reggie Nadelson

"Det är söndag och sensommar i centrala New York City. Tre år har gått sedan 11:e september och republikanska partiet ska hålla sitt nationella konvent samtidigt som Artie Cohen ska gifta sig med Maxine Crabbe.
När Artie ser solen gå upp över East River känner han sig nöjd med livet. Det är 25 år sedan han kom till New York från Ryssland, via Israel, och han tycker att han klarat sig bra.
En gammal vän, fd tevejournalisten Sid McKay, hör av sig och ber Artie komma ut till det gamla hamnområdet Red Hook i Brooklyn. Red Hook, en kvadratkilometer av obebyggt område mitt i New York, är varje fastighetsmäklares eller byggentreprenörs våta dröm.
Visserligen är det Arties bröllopsdag, men Artie är skyldig Sid en tjänst, så han åker. Väl på plats hittar Artie en död man liggande i vattnet i hamnbassängen, men ingen Sid.
När Sid till sist dyker upp är han rädd, irriterad och undanglidande. Varför vill han inte berätta vad som hänt?
Inte ens på bröllopsfesten senare samma kväll kan Artie sluta tänka på Sid. Varför var han så skärrad? Det var ju bara för att en gammal luffare som dött? Eller var det?

Artie dras in alltmer i fallet och indicierna pekar mot hans närmaste vän, den ryske fastighetsmagnaten Tolja Sverdloff. Är Tolja inblandad i den skrupellösa jakten på byggkontrakten för Red Hook?
Spåren leder Artie femtio år tillbaka i tiden. Till år 1953, närmare bestämt. Det år då makarna Rosenberg avrättades. Det år då Stalin dog. Det år då det sovjetiska fraktfartyget Röd gryning gick på grund utanför Red Hook..."

Den här boken fick jag i min Julklappspåse och det var en helt ny författare för mig.
Tyvärr gillade jag inte den här boken så värst mycket, men är glad att jag fått stifta bekantskapen med en ny (kvinnlig) författare. Ja, det är en kvinnlig författare (ja, författarinna, då) som skriver en kriminalhistoria med en man som huvudperson, och med mycket samhällshistoria och politik. Det i sig är oerhört intressant. Jag tror att det jag gillar minst med boken är att den är skriven i första person, dvs det är huvudpersonen som berättar och det blir lite rörigt ibland när den hoppar mellan att berätta och att vara i händelser just nu. Det är ett konststycke många författare försöker sig på, men som de sällan lyckas med (annat än i filmmanus).


Betyg:
2 av 5

Bokfakta:
Författare:
Reggie Nadelson
Förlag: Norstedts förlag
Antal sidor: 311
Utgivingsår: 2008-01
ISBN: 9789172638792

3 kommentarer:

enAnnan sa...

Jag har fått boken med posten nu. :)
Tack.

Kramar

görel sa...

Vad synd! Nåja, det var ju en chansning. Hoppas den andra boken är bättre!

Ango sa...

görel:
Det är alltid kul att stifta en helt ny bekantskap på litteraturfronten. Det var sättet att skriva på som inte tilltalade mig i just den här.
Jag ska snart hugga tag i den andra och läsa den!
Ha en underbar jul!

Kram
/Ango